6 dagen Krakau (singlereis 26 - 31 aug. 2018) 5

31 augustus 2018 - Krakau, Polen

Dag 5: vrije dag in Krakau

Schindler's fabriekWe hebben vandaag een vrije dag om in Krakau te besteden. Ik heb voorgesteld om met de liefhebbers de tram te nemen naar de fabriek van Oscar Schindler. 13 van de 20 gasten staan om 10 uur bij de receptie en met lijn 11 komen we vlakbij de voormalige fabriek.

Schindler was lid van de Nazi en bij het begin van de oorlog komt hij naar Krakau fabriek draaide tot 1944en koopt de onteigende Joodse emailfabriek (Emalia = email keukengerei) Joden komen bij hem werken en dankzij zijn relaties en de dwangarbeid van de Joden wordt hij snel rijk.  Toch wordt hij getroffen door het lot van de joodse gemeenschap en o.a. door het vervalsen van zijn personeelsadministratie heeft hij uiteindelijk ongeveer 1200 Joden kunnen behoeden voor de concentratiekampen.

Ik had gebeld voor een bezoek met gids maar alles was volgeboekt dus we gaan gewoon in de rij bij de kassa staan. Dat is geen probleem want er is nog plaats genoeg.

emaille potten en pannenIn de voormalige fabriek zie je eerst een film waarin oud-werknemers van de fabriek vertellen over het werk in de fabriek en het leven in de barakken bij de werkplaatsen en daarna zie je chronologisch en volgens thema’s de tragiek van die tijd. De Rynek (Grote markt) heette in de oorlog “Adolf Hitler Platz”. Liquidaties van intellectuelen – het getto in de wijk Podgorze waar meer dan 20.000 Joden opeen gepakt zaten – het concentratiekamp Plaszow in Krakau – het verzet – het moeilijke leven van alledag etc. etc. Zeer goed opgezet museum en zeer de moeite van een bezoek waard.

Voor de deur staan een aantal Tuktuks die de mensen willen vervoeren door de met de Tuktuk terug naar het centrumJoodse wijk of terug naar het centrum en wij besluiten dat ook te doen. In de grote passen 7 mensen en aangezien we met 14 op stap zijn gegaan is het makkelijk kiezen. De Tuktuk brengt ons in een paar minuten naar de rand van het centrum, vlakbij de Grote Markt (waar ze vanwege de drukte niet mogen komen)

Het is ondertussen lunchtijd en winkeltijd dus iedereen gaat in groepjes zijn/haar eigen gang.

grootste in Europa en uit de 15e eeuwDe meesten (waaronder ikzelf) bezoeken ook nog de belangrijkste kerk van de stad, aan de Grote Markt : De Mariakerk uit de 14e eeuw en gotisch. De bouw is betaald door de burgerij van Krakau. Bij de ingang van de kerk is de Antoniuskapel (misdadigerskapel) waar criminelen met hun biechtvader zaten in de nacht voor de executie. Grote blikvanger is grote retabel van Veit Stoss uit de 15e eeuw en een van de grootste gotische die er bestaan: 13 m hoog en 11 m breed van lindehout en beschilderd en verguld en alles gaat over het leven van Maria. Ook een stenen kruisbeeld is van zijn hand. Verder mooie kapellen en een preekstoel.

Om half 5 is het verzamelen voor deze kerk voor de hele groep want vlakbij gaan ergitarist en violiste met Jiddische muziek een optreden bijwonen van Klezmermuziek: Joodse muziek met invloeden van Roemenië- Griekenland – Oekraïne – Polen – Turkije etc.. alle liederen worden gezongen in het Jiddisch en de begeleiding is met viool en gitaar.  De man die gitaar speelt zingt ook de liederen (en sommigen kennen we ook) en een dame begeleidt de liederen met een virtuoos vioolspel. Onder de indruk zijn we na een uurtje luisteren en een beetje mee neuriën.

Tijd om weer met de tram naar het hotel te gaan voor ons laatste avondmaal.

Dag 6: vlucht naar Nederland

Grote Markt met Lakenhal en MariakerkBijna iedereen trekt er na het ontbijt nog even op uit. Om half 2 is het verzamelen voor de rit naar het vliegveld. Er is in mijn groep een clubje van 7 vrouwen die elkaar al heel lang kennen (nog van de hockey) en 1 ervan is vandaag jarig. Dus zij trekken er nog even op uit om op de Grote Markt koffie met gebak te nuttigen. Anderen hebben nog wat gewinkeld en 3 zijn de stad ingegaan om een paar uurtjes te fietsen wat heel goed bevallen was.

Maar om half 2 is iedereen terug – om kwart voor 2 komt de bus en rijden we naar het vliegveld. Nog even wachten voor de incheckbalie alhoewel er een aantal al zijn ingecheckt. De vlucht is op tijd en bijna iedereen heeft handbagage zodat we al snel buiten staan

Ik ben een weekje thuis en nu ik dit schrijf moet ik mijn koffer gaan inpakken. 8 september ga ik naar Baskenland voor 8 dagen. Ik ken Baskenland goed maar specifiek deze reis van Kras heb ik nog niet uitgevoerd. Alweer een reis om aan mijn lijstje toe te voegen. Ik ga genieten van de heerlijke Baskische pinchos!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl