6 dagen Krakau (singlereis 26 - 31 aug. 2018) 2

27 augustus 2018 - Krakau, Polen

Dag 2: bezoek aan Krakau en de zoutmijn in Wieliczka

Joodse wijk KrakauEven voor 9 uur rijden we met de bus naar de voormalige Joodse wijk: Kazimierz. In de 14e eeuw was dit een onafhankelijke stad, gesticht door koning Kazimierz. De stad was zeer gastvrij voor Joden en zij kregen zelfs privileges. Er komen veel Joden die zich hier vestigen omdat ze in andere landen worden vervolgd (De Sefardische Joden uit Spanje en Portugal b.v.) Later wordt het een wijk van Krakau.

Er was na W.O.II veel verwaarlozing van de wijk maar nu is de wijk weer in de mode – er wordt veel verbouwd en vernieuwd en er is weer interesse in het herstel van de Joodse gebouwen. Een aantal synagoges zijn er nog – een Joods kerkhof –het meisje met de rode jas, uit de film Joodse restaurantjes – een marktplein – winkels etc.

In een binnenplaats in de wijk heeft Steven Spielberg een deel van de film Schindler’s List opgenomen. Er zijn daar dus ook foto’s te zien uit de film (b.v. het meisje met de rode jas)

Wawelheuvel met kathedraal en burchtWe gaan te voet van deze wijk naar de Wawelheuvel waar de kathedraal staat en de burcht. Hier nemen we eerst een korte pauze voor koffie en toilet voordat we een stukje van de kathedraal gaan bezoeken. Helaas mogen hier geen foto’s worden gemaakt. Hier werden in vroeger tijden de koningen gekroond en begraven en er is nu ook een pantheon voor beroemde Polen.

Via de Kanunnikenstraat met o.a. het bisschoppelijk paleis komen we in het centrum en eindigen we op de Grote Markt. Hier hebben we tijd voor de lunch – wat te winkelen en rond te kijken want vanmiddag hebben we nog een ander bezoek voor de boeg

Rond 3 u komt de bus ons namelijk weer ophalen want er staat een bezoekin sommige ruimtes personages uit de geschiedenis. al het zout is zwart gepland (met gids) aan de zoutmijn in Wieliczka: een van de oudste zoutmijnen ter wereld. De 1e vermelding van zoutwinning is al uit 1044. De mijn staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

Vanaf de 13e eeuw zijn de eerste mijnschachten aangelegd en nu zijn er kilometers lange gangen. Op het einde van de Middeleeuwen haalden hier ongeveer 350 mensen per jaar 8000 ton zout naar boven. Wij gaan ongeveer 3,5 km lopen onder de grond en daarvoor moeten we eerst afdalen naar 64 m onder de grond. Dat zijn heel veel trappen maar het loopt makkelijk (380 treden)!!

Het Laatste Avondmaal in zoutJe mag hier alleen met een gids naar binnen en wij doen de toeristische route (je kunt namelijk ook met een mijnwerkers uitrusting zelf aan de slag. De paden zijn breed en makkelijk te lopen en soms loop je tussen een aantal tochtdeuren waarbij de ene deur dicht moet zijn voor de andere open kan.

We zien beelden van beroemde Polen – koningen – de paus. We zien hoe in vroeger tijden het zout naar boven werd gehaald en vervoerd werd met paard en de Kerststalkar zo diep onder de grond en we dalen steeds verder af. Het diepste punt is 115 m onder de grond en het allermooiste is de kathedraal van zout. Met kroonluchters van zout – beelden – wandpanelen van o.a. het Laatste Avondmaal – de Kerststal – Jozef en Maria op de ezel etc. etc. zeer indrukweekend.

Na een rondleiding van meer dan 2 uur en na de vele indrukken mogen we gelukkig met de lift omhoog en naar buiten. Er passen net 9 mensen in de smalle lift maar die gaat wel erg snel omhoog.

Meer dan de moeite waard. Het is ong. 45 min. rijden naar het hotel en ik heb even gebeld dat we 7 uur eten niet halen en dat is geen enkel probleem.

Morgen brengen we een bezoek aan Auschwitz en Birkenau en dat is iets minder vrolijk. Voor mij wordt dat de 2e keer dit jaar