6 dagen Krakau (singlereis 26 - 31 aug. 2018) 1

26 augustus 2018 - Krakau, Polen

Dag 1: vlucht Amsterdam – Krakau

Alweer een singlereis die ik mag begeleiden. In Krakau was ik dit jaar al (voor de 1e keer) met de reis Verrassend Polen. Dus is de stad niet meer helemaal vreemd voor mij.

we gaan op weg naar KrakauDe vlucht vertrekt pas rond 2 uur dus ik hoef niet al te vroeg op Schiphol aanwezig te zijn. Er zijn voor sommigen van de reis wat problemen op het spoor (Den Bosch – Utrecht) maar iedereen is op tijd bij de gate. Ik reis met 20 alleengaanden (hoewel er een groepje bij is van 7 vrouwen die elkaar al kennen sinds hun hockeytijd) en de meesten heb ik al ontmoet bij de gate. Zij hebben dus ook al mijn kaartje gekregen met mijn telefoonnummer voor het geval ze mij kwijt raken of als ze verdwalen of wat dan ook. Altijd handig en op deze manier ben ik altijd bereikbaar.

De meesten van ons hebben alleen handbagage maar een paar moeten in de hal wachten op de koffer die ingecheckt was. Kunnen de anderen zloty’s uit de automaat pinnen in de bagagehal. Je kunt natuurlijk veel met een bankpasje betalen en in sommige winkels accepteren ze ook Euro’s maar ik heb van de mensen ook zloty’s nodig voor de excursies die we gezamenlijk gaan uitvoeren (de zoutmijn en de vlottentocht b.v.)

Er staat iemand in de hal ons op te wachten en als we allemaal de koffer hebben en ons hotel voor de komende 6 dagengeld uit de pinautomaat kan hij de buschauffeur bellen dat we opgehaald kunnen worden. Het is een korte rit naar het hotel (nog geen half uur) en ik kan de kamersleutels overhandigen. Ik moet een paar dingen wijzigen want de 7 dames  die als groepje zijn gekomen willen graag op dezelfde etage alsook 2 zussen die samen reizen.

Er is geen programma vandaag en dat vind ik een beetje karig. Het loopt natuurlijk ook tegen etenstijd (we eten om 7 uur) en dus heb ik voorgesteld om na het eten de tram te nemen naar het centrum zodat de groep even sfeer kan proeven op de Grote Markt van Krakau.

de lakenhal op de Grote MarktVoor het eten loop ik even naar de tramhalte (de vorige keer zat ik in een ander hotel op 1 tramhalte van hier) en we gaan bijna allemaal naar de stad. Kaartjes kopen aan de automaat (enkeltje kost 3,8 zloty en dan mag je 40 min. reizen – kaartje voor 20 min kost 2,8 en mensen boven de 70 hebben gratis openbaar vervoer).

Vlakbij de Grote Markt (Rynek Glowny) stopt de tram ( Halte Allerheiligen) en dan is de mariakerkhet maar 1 straatje naar de Markt. Het is al donker en de gebouwen zijn prachtig verlicht: mooi begin van het bezoek aan Krakau. Het is het grootste Middeleeuwse plein van Europa en midden op het plein staat de Middeleeuwse lakenhal. Aan de rand van het plein staat de gotisch  Mariakerk uit de 14e eeuw en op de ander hoek de oudste kerk van de stad: Adelbertkerk. Ook midden op het plein is nog overgebleven de toren van het voormalige stadhuis.

St. AdelbertkerkWe maken een rondje over het plein en gaan dan op een terras wat drinken voor een eerste kennismaking met de groep. Rond 10 uur nemen we de tram terug naar het hotel (de tram rijdt tot rond 11 uur ’s avonds). Morgen zien we de stad bij daglicht en in de middag hebben we een bezoek aan de beroemde zoutmijn

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marja:
    4 september 2018
    Wat leuk dat je dit ook allemaal erbij doet.