5 dagen Stockholm (singlereis 9 – 13 aug. 2018) 5

13 augustus 2018 - Stockholm, Zweden

Dag 5: vrije tijd en terugvlucht

voor de laatste keer naar het centrumDe vlucht naar Amsterdam is pas vanavond rond 8 uur dus we hebben nog veel vrije tijd. We moeten weer met de bus (die vlakbij het hotel vertrekt) naar de luchthaven. Dat duurt meestal 30 – 40 minuten maar we hebben met de middagfile te maken en op de heenweg paste de groep niet in zijn geheel in de bus. We moeten dus rekening houden met wachten op latere bussen waarmee de hele groep in delen moet reizen.

We hebben afgesproken dat iedereen weer om half 5 in het hotel terug is. Dus gaan na het ontbijt de koffers weer in een aparte ruimte (samen met de koffers van een hele grote groep Spanjaarden) en om half 10 bekijken we samen wie wat wil gaan doen.

Een paar geven de voorkeur om nog aan te rommelen in het hotel en later nog Centraal stationeven de stad in te gaan – een aantal gaan winkelen en dan naar het Koninklijk paleis – en ik ga met een groepje het stadhuis bezoeken o.l.v. een gids. Elk half uur zijn daar rondleidingen in het Engels en ook in een aantal andere talen.

Het Koninklijk paleis staat op de plaats waar in de 17e eeuw het Tre Kronor paleis afbrandde. Het paleis dat er nu staat heeft meer dan 600 kamers en beschikt over vele wandtapijten. Het is de officiële residentie van de Zweedse koningen en wordt gebruikt voor recepties – feesten – audiënties. In het paleis zijn ook diverse musea zoals de wapenkamer – kroonjuwelen. Elke dag is er rond 12 uur de wisseling van de wacht en de koninklijke garde marcheert dan over de brug naar de paleistuin.

hal waar op 10 december banket is voor Nobelprijs winnaarsIk ga dus met een groepje weer met de  trein en metro naar het Centraal station en vandaar wandelen we naar het stadhuis aan de oever van de Riddarfjärden. Het stadhuis hebben we van verre al gezien op de 1e dag. Aangekomen is er meteen plaats voor een rondleiding met gids in het Engels dus we kunnen aansluiten. Op 1 hoek van het gebouw staat een toren van 105 m met de 3 gouden kronen (het Nationale symbool van Zweden). Verder spitsen – koepels – groenkoperen daken. De bouw is begonnen in 1911 en er is 12 jaar aan gewerkt en er zitten 8 miljoen bakstenen in het gebouw.

O.a. in de Gouden Zaal zit een deel van de miljoenen mozaïektegels. Geïnspireerd veel stukjes mozaïek maken een moot figuurdoor de Italiaanse  renaissance heeft het stadhuis 2 piazzas: de Blauwe zaal (die niet blauw is) en de Burgerhof. In de Blauwe zaal vindt elk jaar op 10 december het diner plaats voor de winnaars van de Nobelprijzen. Het gala is daarna in de Gouden zaal. In de tuin van het stadhuis en aan het water drinken we koffie en genieten we van de zon en het uitzicht.

Daarna gaan we richting station om daar in de buurt te lunchen en op tijd keren we terug naar het hotel.

mooie uitzichtIedereen is om half 5 weer terug in het hotel en wonder boven wonder passen we allemaal in de 1e bus die stopt bij de halte. Even later staan we echter in de file vanwege een ongeluk maar ruim op tijd komen we aan op het vliegveld. Inchecken op de machine – een paar mensen hebben een koffer en de vlucht is op tijd. Alleen met handbagage staan je dan ook snel buiten en na ongeveer 5 kwartier stap ik dan weer mijn huis binnen. Ik ben even vrij en nu ik dit schrijf (25 aug) is mijn koffertje alweer gepakt want ik vertrek voor 6 dagen met singles (alleengaanden) naar Krakau en omgeving!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl