Dag 9: Toledo

16 september 2011 - Toledo, Spanje

Vandaag de laatste dag van de rondreis want morgen gaan we weer terug naar Nederland. Een van de mooiste steden van Spanje staan nog op het programma: Toledo. Eeuwenlang hebben hier de 3 godsdiensten (Islam - Jodendom - Christendom) vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan. Er was al Toledo vanaf de overkantin de middeleeuwen een vertaalschool waardoor de westerse wereld kennis kon nemen van de oosterse wijsheid: door de Joden werden de boeken van de Moren vertaald naar het Spaans. Veel kennis kwam hierdoor naarhet westen. De stad aan de Taag is tot de 16e eeuw de hoofdstad vanSpanje geweest en talloze monumenten zijn nog over.

We maken eerst een rondje om de stad om een paar foto's te maken. Vanuit de Puente de San martín heb je een mooi uitzicht op de kerk van de katholieke Koningen; San Juan de los Reyes en dan gaan we nog wat hoger voor het uitzicht op de hele stad. De grote schilder El Greco heeft dit uitzicht al geschilderd in de 16e eeuw.

Dan naar het centrum voor de wandeling door de stad. We zien achtereenvolgens: Plaza de Zocodover = het sociale middelpunt van de stad (zoco = suq = marktwijk uit de Moorse tijd) - in een winkel zit een jongen het typische Damasquinowerk te maken = staal met ingelegd gouddraad - we nemen alvast een kijkje in de kathedraal waar net een dienst aan de gang is - dan naar de kerk van Santo Tomé.

Hier hangt een van de grootste doeken van El Greco, de schilder die een groot deel van zijn leven hier in de stad heeft gewoond = De begrafenis van de Conde van Orgaz. Dan via zijn museum (is naKloostergang van dezelfde kerk vele jaren weer open) in de Joodse wijk op zoek naar koffie en daarna weer op weg voor de kerk: San Juan de los Reyes, gebouwd in opdracht van de Katholieke Koningen. Zij wilden hier begraven worden maar later veroverden ze Granada als laatste bolwerk en nu liggen ze daar begraven in de koninklijke kapel. Dan naar de Synagoga del Tránsito met een prachtig Sefardisch museum. Sefardisch = Joods van Spaanse afkomst.

Daarna is het tijd voor vrije tijd. iedereen heeft nu een idee wat hij/zij de rest van de dag wil doen. terrasje pikken - museum of kathedraal bezoeken of wat anders. Om half 5 houden we het namelijk voor gezien en gaan we naar het hotel. het is heel warm en een aantal mensen hebben zwemspullen meegenomen om nog even af te koelen in het zwembad. Het laatste avondeten bij het gazpacho con guarniciónheerlijke buffet en dan moeten we helaas op tijd naar bed. Morgenochtend gaat de wekker om 5 uur!!!!. Het vliegtuig waar we mee gekomen zijn neemt ons namelijk ook weer mee terug, dus we vliegen om 10 u en moeten ons dus melden op het vliegveld in Madrid om 8 u 's morgens.

Het zit er weer op. Ik heb genoten en ik geloof de mensen in mijn groep ook. Eindelijk ben ik weer eens in het zogenaamde hart van Spanje geweest. Een paar dagen thuis en woensdag nog 1 keer naar Andalusië voor mijn laatste reis van dit seizoen. Maandag 3 oktober beginnen de lessen Spaans weer voor mij.

1. Hilde:
    17 september 2011
    Bij Toledo moet ik altijd denken aan de smalle straatjes en van die 'aangeplakte' balkonnetjes aan de huizen in het centrum.

Euh... que significa guarnicion?
    (o ja Spaanse les... moeten we ook nog een knoopje over hakken. :) dit weekend ook maar eens doen.)
    Een goede thuisreis gewenst! groetjes, Hilde
  2. Tonny:
    17 september 2011
    guarnición = blokjes tomaat - paprika - ui - komkommer - evt. croutons die je in de gazpacho doet. Dan een stukje stokbrood erbij en je hebt gegeten (is vaak mijn lunch op de 1e dag van de Andalusië reis
  3. Hans Krist:
    21 september 2011
    Hallo Tonny,
    Je bent intussen al weer in prachtig Andalusie! Wat leuk om je reisverslag te lezen. Heb ontzettend genoten van de reis. Jouw kennis van Spanje was een zeer fijne bijkomstigheid. Veel succes op je reis. Groetjes, Hans Krist
  4. Tonny:
    22 september 2011
    Dank je dank je. altijd leuk om reacties van gasten te lezen. Nu in Sevilla met 34 graden! groetjes Tonny