Dag 8: Avila - Sierra de Gredos

15 september 2011 - Ávila, Spanje

We gaan voor de laatste keer verkassen. Ons laatste hotel staat een paar kilometer onder Toledo, bij een golfbaan en we kunnen de laatste 2 dagen nog even zwemmen als we aankomen in het hotel. Bovendien gaan we nu ook genieten van een buffet, da andere avonden werden we bediend en kregen we menu (en meestal nog lekker ook)

Maar eerst gaan we de best ommuurde stad van Spanje bezoeken: Avila, tevens de stad van de H. Teresa van Avila die hier is geboren. Het is de hoogst gelegen provinciehoofdstad van Spanje, net boven de 1100 m dus in de winter erg koud maar vandaag stijgt de temperatuur weer tot boven de 30 graden.

murallasDe stadsmuren zijn in totaal 2400 m lang - 12 m hoog - 3 m breed en er zijn 88 torens en 9 poorten. Ze zijn aangelegd tissen 1090 en 1099 en ze hebben berekend dat er ongeveer 2000 arbeiders dagelijks aan  moeten hebben gewerkt. Je kunt over een deel van de muren wandelen. Aan 1 kant van de kathedraal (die in de stadsmuur is gebouwd) kun je 300 m lopen en aan de andere kant zelfs 1300 m. Mooie uitzichten dus over de stad en het landschap.

Ook de kathedraal is natuurlijk een bezoek waard, diverse stijlen zijn in de loop der eeuwen verenigd en helaas zijn de gebrandschilderde ramen tijdens de aardbeving van Lissabon (1755)Plein Santa Teresaverloren gegaan. Verder in de stad natuurlijk op de plaats van haar geboortehuis het klooster van de H. Teresa van Avila (16e eeuw). Zij trad in bij de Carmelitessen maar stichtte later een andere orde (zich ergerend aan het morele verval binnen de kloostermuren): de ongeschoeide Carmelitessen. In Spanje kwamen 18 kloosters naar haar regels.

Hier vlakbij sinds een aantal jaren in de Torre de Guzman een museum over de Vettonen: een basiliek H. VicentiusKeltisch volk dat zich o.a. bezighield met schapenteelt en landbouw (prov. Caceres - Avila -Salamanca) en overal in de streek de stenen stieren heeft achtergelaten; o.a. bij de rivier de Tormes in Salamanca: heel interessant en het museum bestaat nog niet zo lang.

Na de lunch een hele mooie rit door de Sierra de Gredos naar ons laatste hotel ten zuiden van Toledo. We zijn op tijd om nog even te zwemmen, daarna een heerlijk buffet en een drankje. Dag 8 zit er al weer op! Wat vliegt de tijd als je het leuk hebt!!