Dag 3: Sevilla

20 mei 2011 - Sevilla, Spanje

Hallo

iedereen was vanmorgen op tijd in de ontbijtzaal (ze waren gewaarschuwd) om te genieten van een zeer uitgebreid ontbijtbuffet. Alle soorten vruchtendranken en zelfs champagne, voor de liefhebbers een expresso automaat om zelf koffie te maken, en natuurlijk koffie en thee. Alle soorten kaas en zelfs heerlijke gerookte zalm. Vers fruit - alle soorten eieren. Je kunt het zo gek niet bedenken of het was er. Vooral ook veel zoete broodjes (hebben ze geleerd van de Moren) en voor een groep Joden was er zelfs een gedeelte koosjer eten gemaakt. Met alles en iedereen wordt rekening gehouden. Maar wat kan een mens eten 's morgens. Ik ben niet eens een ontbijter dus ik heb het gehouden op 2 sneetjes roggebrood met geitenkaas en met gerookte zalm, een glas vers sinaasappelsap en een kop koffie. ik moet juist wat kilo's eraf en niet er bij. Gelukkig zijn dit ook reizen waar je veel loopt en de hele dag in beweging bent.

Om 9 u konden we kennis maken met de stadsgids Esther, een Spaanse dame die erg mooi Nederlands spreekt en goed te verstaan is met een heldere en luide stem ondanks haar geringe lengte. Het hotel ligt in het centrum (met uitzicht op het gebouw van de Plaza de España) dus we doen vandaag alles te voet. Eerste bezoek is voor de voormalige Koninklijke Tabaksfabriek. Hier zat Carmen (opera Bizet) met een paar duizend andere vrouwen sigaren te draaien en te roddelen en ruzie om mannen te maken. Het is nu het voornaamste gebouw van de Universiteit van Sevilla.

Hiernaast staat een 5 sterren hotel: Alfonso XIII. Gebouwd in opdracht van deze koning voor de tentoonstelling van 1929 omdat er geen fatsoenlijk hotel in de stad was om de hooggeplaatste gasten te ontvangen. Het schijnt dat willem Alexander en Máxima hier hebben geslapen (apart waarschijnlijk) toen ze elkaar leerden kennen op een feestje in de Italiaanse ambassade tijdens de feria.

Alcázar SevillaDaarna is het tijd voor een bezoek aan het Alcázar, het paleis van de Christelijke  koningen maar gebouwd door Moorse kunstenaars en op resten van een voormalig Moors paleis uit de 10e eeuw. Het is het oudste bewoonde paleis, in ieder geval in Europa. De koning heeft hier nog steeds privé-vertrekken voor als hij in de stad is. Mooie zalen - patio's - tegelwerk - stucwerk - houte deuren - wandtapijten en prachtige tuinen. Karel de vijfde is hier getrouwd metsalón de embajadores (ontvangstzaal) Isabel van Portugal en de oudste dochter van de huidige koning had hier in 1995 haar huwelijksfeest. (helaas is het huwelijksgeluk al een aantal jaren over)

Daarna een wandeling door de voormalige Joodse wijk en later de koopmanswijk santa Cruz waar ook  het woonhuis was van de Spaanse schilder Murillo. Als laatste met de gids brachten we een bezoek aan de kathedraal met de Giraldatoren. Het is de 3e grootste kathedraal ter wereld en de grootste gotische. hoofdaltaar helemaal verguld met goud uit Amerika - veel zilverwerk - hele grote monstrans voor de sacramentsprocessie - de kist met de resten van Columbus, gedragen door 4 ridders die de voormalige 4 koninkrijken voorstellen: León - Castilla - Aragón - Navarra. Ook in de sacristie een San Isodoroschilderij van de heilige Isodoro. Deze bisschop schreef heel lang geleden het eerste naslagwerk over alles wat toen bekend was dus wordt hij gezien als de schrijver van de 1e encyclopedie. sinds kort is hij uitgeroepen tot patroonheilige van Internet (geen grapje!!!!!) Dus als je PC het niet doet weet je wie je moet aanroepen.

Na dit bezoek gingen de diehards nog mee de toren beklimmen (34 schuine hellingen) voor een prachtig uitzicht over de stad. Het was vandaag mooi helder weer zonder een drup regen. Het regenfront schijnt nu weg te zijn hoewel we eigenlijk nog niet nat zijn geworden op een paar spatten na gistermiddag.

Daarna was iedereen vrij voor terras - winkelen - museum - siesta - zwemmen etc.. Morgen eerst een bezoek aan de sherrybodega - dan lekker vis eten in El Puerto de santa maría - met de boot naar Cádiz en dan slapen in El Puerto. We zullen ons alweer niet vervelen!

groetjes Tonny

1. Jan jansen:
    21 mei 2011
    Ja, de moren bakten ze bruin.
    Weet je trouwens wie de heilige van de schoenmakers is?

San Dalia