Moorse erfgoed dag 2

19 mei 2011 - Sevilla, Spanje

donderdag 19 mei

Hallo, iedereen heeft als een blok geslapen na de vorige korte nacht. Het heeft geregend maar bij vertrek om 9 u is het gelukkig droog. Wel hebben we beelden op tv gezien van stortbuien in de provincie en ondergelopen huizen etc. Dat wordt ons gelukkig bespaard. Binnen het uur zijn we vanuit Cabra in Córdoba. De stad is al een beetje in feeststemming: zaterdag begint hier de feria (jaarmarkt - kermis) en overal is men bezig versiering en verlichting aan te brengen.

Romeinse brug CórdobaDe bus brengt ons naar de Romeinse brug over de rivier, de enige plaats waar toeristen mogen uitstappen. Maar dat is meteen voor de fotostop want hier heb je een prachtig zicht op de Romeinse brug (net gerestaureerd) en de Moskee.

ik haal voor iedereen een plattegrond bij de VVV, leg uit waar ze vanmiddag weer moeten instappen en dan begint de wandeling door de voormalige Joodse wijk met de smalle en bochtige straatjes en met de enige synagoge (14e eeuw) die nog over is gebleven in heel Andalucía. Maar pronkstuk vanmoskee met kathedraal de stad is natuurlijk de Moskee/Kathedraal: gebouwd vanaf de 8e eeuw in 4 etappes en na de Reconquista (herovering van de Christenen) kwamen er eerst kapellen in en later, met toestemming van Karel V, zelfs een hele kathedraal in de 16e eeuw.

Het schijnt dat hij later zelfs spijt had van dit besluit maar dankzij hem is de moskee daardoor wel bewaard gebleven. We zien de Qibla-wand met de Mihrab (gebedswand met de gebedsnis) - honderden pilaren en heel veel Moorse versieringen. Het duizelt iedereen bij het binnenkomen en je wordt overrompeld door zoveel moois.

Na de lunch vertrekken we naar Sevilla en bij aankomst in de stad gaan we eerst naar het Park Maria Luisa met de Plaza de España: in 1929 was er een Ibero-Amerikaanse tentoonstelling in de stad met paviljoens van alle voormalige kolonieen van Spanje. Er is toen toen een groot park geschonken aan de stad door de hertogen van Monpensier (was hun achtertuin) en de Plaza de España was het Spaanse paviljoen (nu kantoren van de deelraad-regering. Sinds dit jaar is het plein weer volledig gerestaureerd en pronkt weer in volle glorie. Op alfabetische volgorde kunnen we tegeltableaux zien van alle provincies van Spanje.

het is mei en de jacarandas in de stad staan in volle bloei: De hele stad is paars gekleurd en helaasjacaranda duurt dit maar een paar weken en dan hebben de bomen weer gewoon groen blad. We logeren hier in de stad in een schitterend 4 sterren hotel ( Meliá) met een prachtige lounge - mooi zwembad - prachtige kamers en vernieuwde badkamers met ligbad en douche apart (wat een luxe!!!)

Na het avondeten zijn we nog even de stad in geweest om een aantal verlichte gebouwen te gaan bekijken waaronder de kathedraal en dan is het zomaar weer over elven. bedtijd want morgen om 9 u is het weer vroeg dag voor bezoek aan de stad Sevilla.

groetjes Tonny

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Francoise:
    22 mei 2011
    Geweldig deze weblog, ik geniet er enorm van en heb weer heimwee naar mijn reis met jou , wat heb ik genoten en nu weer nu ik al deze beelden zie en jouw verslag lees.