Dag 2: Newcastle - Glasgow

24 juni 2011 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Uiteindelijk konden we vanochtend dus pas om 10 u gaan rijden. Er waren 5 mensen met het vliegtuid gekomen die al wisten dat ze op ons moesten wachten en niet andersom. Hen was verteld dat we er rond half 11 zouden zijn en: precies om half 11 kwam ik de aankomsthal binnenlopen. Nu konde we echt gaan beginnen aan de reis met de hele groep.

Eerste stop was langs de B6831: in de 2e eeuw na Chr. is hier door keizer Hadrianus odracht gegeven voor de aanleg van een dikke muur met wachttorens en vele forten tussen de Noordzee en Housesteads fortde Ierse zee (118 km lang). Hier liep de noordgrens van het Anglo-Romeinse rijk. Dit ter verdediging van de toenmalige stammen in het noorden van Schotland: de Picten. Een van de deels overgebleven forten is Housesteads Fort. Hier lag in de Romeinse tijd een legioen van de Tungri = een Belgische stam uit het huidige Limburg!!! De resten liggen boven op een heuvel en zijn zelfs vanaf de weg al goed te zien maar we zijn natuurlijk wel met een aantal naar boven gelopen tot aan het huis/museum waar uitleg te lezen is en een maquette te zien is van hoe het vroeger was.

De middagstop was net over de Schotse grens in Gretna Green. Deze naam klinkt nog altijd exotisch in onze oren. In Schotland had je geen toestemming noig om te trouwen - je hoefde niet in ondertrouw en leeftijd was niet belangrijk. Dus als je wou/moest dan ging je naar de Blacksmith in Gretna Green en boven het aambeeld werd je getrouwd. Dit kan nog steeds als toeristische attractiebij de blacksmith (en niet wettig) maar het is vrijdag vandaag en er wordt nog steeds veelvuldig getrouwd hier en dan wettig. we hebben dus ook 2 bruiden gespot en natuurlijk ook de eerste doedelzakspeler.

Middagbezoek was voor Glasgow. Vlakbij elkaar liggen: de kathedraal (gewijd aan St. Mungo, de stichter van de stad en bisschop in de 6e eeuw - het Mungomuseum van religieuze kunst van alle godsdiensten - Provand's Lordship: het oudste huis van Glasgow uit 1471. Voor de domheer en binnen is prachtig 17e eeuw meubilair te zien. Rond 1900 was in dit gebouw een snoepwinkel gevestigd. Nu helemaal opgeknapt in de oude staat.

Laatste ritje is naar het hotel, buiten Glasgow, richting de uitmonding van de rivier de Clyde en op een golfbaan gelegen. De ligging is prachtig maar een aantal kamers zijn helaas alleen te bereiken via een aantal trappen (zowel omlaag als omhoog). Over de kamers zelfs ook geen klachten en het eten (3 gangen keuzemenu) was heerlijk. Dag 2 is uitstekend verlopen. Morgen het eerste kasteel en natuurlijk de whisky