Highlands and islands

23 juni 2011 - Ijmuiden, Nederland

Dag 1: de overtocht

We vertrekken vandaag met een klein groepje voor de overtocht per boot. 11 mensen gaan mee en morgen komen er nog 5 met het vliegtuig naar Newcastle. De eerste halte om mensen op te halen is Rotterdam. Wij zijn een half uur te vroeg maar de 4 die mee gaan ook dus we rijden hier op tijd weg richting Nieuwegein. Ook daar zijn de 5 reizigers ruim op tijd dus weer op weg naar station Sloterdijk in amsterdam voor de laatste 2 mensen die uit Drentre moesten komen.

Dus zijn we mooi op tijd in IJmuiden om iedereen in te checken en de hut op te zoeken. Om 4 uur de uitzwaaiersgaat het inschepen beginnen en om half 6 is de afvaart. Het is mooi helder weer maar er staat een stevige wind die de hele nacht zal aanhouden. Hierdoor heeft het schip een (voor mij prettige) deining waardoor niet iedereen recht kan lopen. Een aantal lijken dronken zonder drank te hebben genomen.

Om half 7 mogen we aanschuiven voor het buffet. De voorgerechten bestaan uit vele, vele minihapjes van vlees - vis - paté - groente - garnalen - mosselen etc. etc. Dan een heel groot deel warm buffet met alle soorten vlees en vis - er is een groot kinderbuffet (ik zie daar heelschaaldieren veel mensen frietjes pakken, kipnuggets, gehaktballetjes etc) - als nagerecht is er keuze uit een aantal soorten kaas met druiven - vele toetjes en veel fruit. Kortom, ik heb me tegoed gedaan aan de vele soorten vishapjes - verse zalm - wat kaas en fruit.

Na het eten loop ik altijd met de chauffeur naar de balie om te vragen of het mogelijk is even op de brug te kijken. Voor de groep is dat helaas niet mogelijk, maar voor ons wordt af en toe een uitzondering gemaakt als het rustig is op het water. er was maar 1 persoon aanweizg op de brug en het schip stond op automatische piloot.

Goed geslapen met de deining hoewel er redelijk wat wind stond en de volgende ochtend het binnenvaren op de Tyne gevolgd vanuit een observatieruimte aan de voorkant van het schip. op de automatische pilootAankomst om 9 u Engelse tijd maar de paspoortcontrole kostte erg veel tijd. De controle is verscherpt en elk paspoort moest door de scanner en er waren slechts 2 agenten om alles te ccontroleren. Ook bij de auto's, motoren en bussen was dit het geval dus pas na 1 uur was iedereen door de douane en de bus ook.

De reis kan nu echt beginnen. Wordt vervolgd