Dag 7: Zamora - stuwmeer Almendra

14 september 2011 - Zamora, Spanje

We maken vandaag een dagtocht vanuit Salamanca. We gaan naar Zamora, zo'n 65 km ten noorden van Salamanca en bijna aan de grens met Portugal. De stad ligt aan de rivier de  Duero (in Portugal heet het Douro - mondt uit in de oceaan in Porto). De rivier is vaak grensrivier geweest in voeger tijden tussen Christelijke en Moorse gebieden maar ook tussen Spanje en Portugal. Zamora is dus een echte vestingstad.

De Romeinen bouwden de bruggen - de Moren de smalle straatjes en de Christenen later de vele Romaanse kerken. Na aankomst gaan we eerst op zoek naar de Plaza Mayor (we passeren Nog een "paso"de Parador = staatshotel in voormalig paleis van de Hertogen van Alva) voor een kopje koffie. Dan is het tijd voor een uniek museum: Museo de Semana Santa --> Hier staat de hele collectie "pasos" = beeldengroepen van de processies van de Goede Week. De oudste beeldengroepen zijn uit de 16e eeuw en ze zijn opgesteld volgens de volgorde van het lijdensverhaal van Christus en de diverse processies. Zamora is bekend (net als o.a. Sevilla ) om de processies, georganiseerd door de verschillende "cofradías"= broederschappen die allemaal een aantal pasos verzorgen. Die worden op de schouders gedragen van de leden, soms tot 40 man of meer en de anderen lopen er naast in hun typische tunieken met "capirote"= puntmuts zoals wij die kennen van de Kukuxklan (overgenomen om onherkenbaar te blijven)

Daarna nog een bezoek gebracht aan de kathedraal van de stad want die heeft een prachtigeen resten van een kasteelcollectie Vlaamse tapijten. Ernaast het bisschoppelijk paleis met de stadspoort uit de 12e eeuw en vlakbij de resten van het kasteel. Dan nog lunchen in de stad en we gaan daarna met een omweg terug naar Salamanca.

We rijden namelijk tot vlakbij de Portugese grens (sommige mobiele telefoons sturen al een sms met welkom in Portugal) en rijden langs een enorm groot stuwmeer: La almendra, een van de grootste van Spanje. Ik was hier nog nooit geweest en als ik had geweten hoe mooi en groot en met een mooi strand het was had ik iedereen naar de stuwmeer van Almendrasupermarkt gestuurd om eten en drinken te halen en had ik hier een picknic gehouden. Onthouden voor de volgende keer! Via een prachtige route en met een paar fotostops zijn we teruggekeerd naar ons hotel.

Daarna voor de laatste keer de mogelijkheid om iets te drinken op de Plaza Mayor en weer is er live-muziek: een aantal bands zelfs . het is de laatste avond ook dat er muziek op het plein is. Het feest in de stad loopt bijna ten einde

Alweer een prachtige dag en alweer heel mooi weer. Ik geloof niet dat we overdag al temperaturen onder de 30 graden hebben gehad. Het koelt wel lekker af 's avonds dus de ochtenden vooral zijn heerlijk van temperatuur en de hitte valt alles mee. Bovendien horen we berichten van buien in Nederland en hagel en storm dus we prijzen ons gelukkig!