8 daagse reis Baskenland en La Rioja (Kras 8 – 15 sept. 2018) 7

14 september 2018 - Bilbao, Spanje

Dag 7: Bilbao

La Alhóndiga, de vroegere wijnopslagplaatsDe 1e kennismaking met Bilbao hebben we al op dag 1 gedaan omdat we toen een vroege vlucht hadden. We hadden de beschikking over de bus en konden de stad in rijden. Toen hebben we Guggenheim van buiten gezien en zijn we naar het centrum gelopen om te lunchen en rond te kijken. Dus kunnen we vandaag voor een deel zelf onze dag indelen. Maar voordat we dat gaan doen bezoeken we eerst een nieuw cultureel centrum: La Alhóndiga.

Tot in de jaren 70 was dit gebouw uit begin 20e eeuw een wijnopslagplaats en nog 43 mooie zuilen dragen de gebouwenvroeger een graanopslag plek. In de jaren ’70 ging die opslag naar buiten de stad en kwam het gebouw leeg te staan. Fran Gehry kreeg de mogelijkheid om dit gebouw te veranderen in Guggenheim maar die koos voor een plek langs het water waar tot voor kort de industrie was gevestigd.

Een Fransman kreeg toen de opdracht om er een multifunctioneel gebouw van te maken en dat is aardig gelukt. Eenmaal binnen zie je een grote open ruimte met op 43 zuilen een paar kubussen met onderkomens. De 43 zuilen hebben allemaal een ander thema en kijken terug op andere culturen en stijlen.

en ze zijn allemaal verschillend Langs de buitenmuren zijn een aantal winkels gekomen en in de kubussen zijn o.a. bibliotheek – mediatheek – fitnessruimte – expositieruimtes en boven onze hoofden zien we de vloer van een zwembad en kun je de mensen zien zwemmen.

Het gebouw is prachtig en we kijken onze ogen uit bij de zuilen. Aanrader als je in Bilbao bent.

We stoppen net als vorige week bij het Guggenheim museum en een aantal mensen hebben al hun dag ingedeeld en een program klaar voor vandaag. Met despeciale expositie van Joana Vasconcelos meesten van de groep ga ik naar Guggenheim. Er is nog een extra expositie van Joana Vasconcelos met een meters en meters lange textielvorm en een expo over Chinese kunst. En dan is er natuurlijk de permanente collectie waarvan er een paar buiten staan aan de waterkant van het gebouw zoals Maman, de spin en de tulpen van Jeff Koons. Na dit bezoek is er nog genoeg tijd voor een wandeling naar de stad – bezoek aan het museum van Schone Kunsten – Baskisch museum – winkelen etc.

Rond half 5 verzamelen we weer en de chauffeur heeft voorgesteld om naar het uitzicht op Guggenheimhoogste punt van de stad te rijden om het uitzicht op o.a. Guggenheim te bewonderen. Het is een mooie rit naar boven via de Basiliek de Begoña met de patrones van Vizcaya. In die wijk staan huizen uit de jaren van ’60 en helemaal bovenop genieten we van een prachtig uitzicht over de stad. Hierna gaan we naar het hotel voor een laatste duik in het zwembad – koffer inpakken – genieten van het buffet want morgen gaan we naar huis

Dag 8: vlucht naar huis

de Baskische kustom half 8 zitten 3 groepen aan het ontbijt die vandaag allemaal het hotel verlaten. Druk met de lift dus maar wij vertrekken als laatste, om 11 u. het vliegveld is namelijk vlakbij en we kunnen bij aankomst (na hartelijk afscheid te hebben genomen van de prima chauffeur) meteen inchecken. Het vliegtuig komt rond 11 u aan uit Amsterdam en op de geplande tijd vertrekken we uit Bilbao. Het is helder en ik zit aan het raam dus ik kan genieten van uitzicht op de noordkust van Spanje en later van Nederland

Ik ben rond 4 uur thuis in Waalwijk en ga genieten van een paar dagen thuis we vliegen boven Nederlandvoordat we dinsdag de 18e zelf een weekje op vakantie gaan naar Spanje: we gaan een weekje naar El Puerto de Santa Maria waar een vriend van ons woont en waar we 2,5 jaar geleden ook al een keer heel hartelijk zijn ontvangen!!!!! We hebben er zin in en nu ik dit schrijf is de koffer dus al weer gepakt.

Geen tijd voor een blog waarschijnlijk maar je weet maar nooit. Er komt na deze vakantie nog een reis van 8 dagen Andalusië waarover wel wat verteld zal worden!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Martha Veldkamp:
    19 september 2018
    Dankjewel voor alle informatie tijdens de reis maar ook voor het complete verslag met foto's van de reis.