8 daagse reis Baskenland en La Rioja (Kras 8 – 15 sept. 2018) 6

13 september 2018 - Vitoria-Gasteiz, Spanje

Dag 6: Vitoria

op weg naar VitoriaVandaag staat de hoofdstad van Baskenland op het programma: Vitoria. Sinds de democratie is hersteld en er een nieuwe grondwet is konden een aantal regio’s autonoom worden. Net als bijvoorbeeld Catalonië – Andalusië etc. zijn de 3 Baskische provincies autonoom geworden; Guipuzcoa met de hoofdstad San Sebastián (in het Baskisch Donostia) – Vizcaya met de hoofdstad Bilbao (Bilbo in het Baskisch) en de provincie Alava met Vitoria - Gasteiz. En van de 3 provincies samen is dan Vitoria weer de hoofdstad.

De stad is een paar jaar geleden uitgeroepen tot groenste stad van Europa en het de groenste stad van Europa een paar jaar geledenzou tevens een van de 5 fijnste steden zijn in Spanje om te wonen

De stad is waarschijnlijk gesticht door de Vikingen maar opnieuw opgebouwd eind 12e eeuw door de koning van Navarra: Sancho en hij geeft de naam aan de stad: Victoria, vanwege een overwinning op een Baskisch volk. Ook hier heeft de Hertog van Wellington het leger van Napoleon verslagen. een monument op de Plaza de la Virgen Blanca herinnert eraan.

La Virgen BlancaHet oudste deel van de stad heeft een ovale vorm met ringstraten en wordt ook wel genoemd: La almendra medieval (de Middeleeuwse amandel) Het oude deel werd vroeger Gasteiz genoemd en is nu gekoppeld aan de naam Vitoria.

We rijden via een mooie weg binnendoor naar de stad en we hebben veel tijd dus de chauffeur pakt nog een andere weg om een groot stuwmeer heen om ons al het moois te laten zien.

Bij de nieuwe kathedraal is het uitstappunt voor bussen. Die kerk is helaas voor Plaza de Españabezoek gesloten vanwege werkzaamheden. Maar het is gelukkig maar 1 straat lopen naar het centrum waar we eerst heerlijk op een terras koffie gaan drinken. Ik heb ondertussen bij de VVV al voor iedereen een plattegrond gehaald. Er liggen in het centrum eigenlijk 3 pleinen min of meer aan elkaar.

een van de oude zalen in Casa del cordónPlaza de la Virgen Blanca: met een gotische San Miguel kerk en een beeld van de Maagd aan de buitenkant. Op dit plein beginnen op 5 augustus de stadsfeesten. Ernaast is Plaza de España met het gemeentehuis en vele terrassen. Hier begint ook het voetgangersgebied met een paar winkelstraten. Erachter ligt Plaza del machete (is een mes). In de muur is een nis met een groot mes erin. In vroeger tijden moest de verantwoordelijke voor de rust in de stad zweren dat hij zijn werk goed zou doen. Kreeg hij dat niet voor elkaar zou het mes zijn werk doen!

We kunnen hier nog genieten van de heerlijke pinchos en rond half 2 hebben we vele muurschilderingeneen korte wandeling met een gids. Zij brengt ons naar casa del Cordón: een koopmanshuis uit de 13e – 16e eeuw en vroeger een deel van de ommuring. De koopman was een bekeerde Jood en genoot niet veel achting van de bewoners in de stad. Hij was niet lang en heeft om te pesten toen een hele lage voordeur in zijn huis laten zetten zodat iedereen moest bukken om binnen te komen. Zelfs de Katholieke Koningen hebben hier nog gelogeerd. We zien een prachtige oude zaal met plafondornamenten en het gebouw wordt nu vooral gebruikt voor cursussen.

dit is makkelijk!Er is in de stad nogal wat nivo-verschil en dat wordt opgelost met rolbanden zoals op Schiphol. Ook zien we prachtige muurschilderingen – een nieuwe “oude” stadsmuur – wat paleizen en de oude kathedraal die alleen op afspraak bezocht kan worden.

Rond half 4 lopen we richting de bus en gaan dan via de snelweg terug naar het hotel om nog wat te genieten van een terras en het zwembad.

Morgen de hele dag voor Bilbao