Karakteristiek Andalusië: 8 daagse reis Kras (27 sept – 4 okt. 2018) 1

2 oktober 2018 - Granada, Spanje

Karakteristiek Andalusië:

Na vele reizen door Baltische staten – Polen – Noorwegen en Baskenland en na een heerlijk weekje weg bij een vriend van ons in de buurt van Cádiz (met een 2daags bezoek aan de Minas de Río Tinto) kon ik eindelijk weer eens naar Andalusië. Het betreft hier een 8 daagse reis met een grote groep (39 personen maar liefst)

de kloof in RondaIk heb natuurlijk in het verleden al veel geschreven over Andalusië dus hier maar een kort verslagje en een blogje over de voorlaatste dag van deze reis. De eerste dag is eigenlijk voorbij als we in het hotel in Antequera aankomen want de vlucht is laat (zonder vertraging trouwens) en even voor middernacht zijn we binnen. Er staat zelfs nog een koude maaltijd voor ons klaar (zoals altijd) en de kamerindeling is snel gedaan

Op dag 2 na het ontbijt begint de reis dan eigenlijk pas echt en zetten we koers naar de stad aan de kloof: Ronda. Hier hebben we een paar uurtjes de tijd om rond te wandelen – koffie te drinken – een broodje of een tapa eten voor we rond half 2 vertrekken naar de stad van de sherry: Jerez de la Frontera. We brengen hier een bezoek aan de bodega van Tio Pepe (Gonzalez Byass) waar we alles te horen krijgen over het proces van het sherry maken en natuurlijk krijgen we ook 3 glaasjes te proeven.

Onze eindbestemming voor vandaag is Sevilla en we logeren in een prachtig hotel de komende 2 nachten: Hotel Congresos. We hebben hier geen diner dus met Artes populares museum in Sevillaeen groot deel van de groep gaan we met de bus naar het centrum om te genieten van heerlijk eten (en niet te vergeten het drinken) in restaurant El Cabildo. Na het eten kunnen we een rondje lopen rond de verlichte kathedraal maar als we lopen naar de plek waar de bus op ons wacht zien we tot onze grote schrik dat de hele ring rondom het centrum is afgesloten omdat meer dan 25.000 mensen een rondje rennen van een aantal kilometers. S ’Avonds dus want overdag is het veel te warm. We wachten eindeloos op een gaatje om over te steken maar dat komt er niet. Dus op een gegeven moment besluiten we om toch maar in een trekkende beweging over te steken. Dat lukt en we zijn dan ook net op tijd terug in het hotel voor de tachograaf van de bus.

metropol parasol SevillaDag 3 is voor het bezoek aan de stad Sevilla. De (verplichte) stadsgids kan ons pas in de middag de oude wijk santa Cruz en de kathedraal laten zien dus wij beginnen met Plaza de España en Park Maria Luisa (van de Iberisch Amerikaanse tentoonstelling van 1929) en daarna ga ik met liefhebbers naar Metropol Parasol (2014): de grootste houten constructie ter wereld en als een soort paddenstoelen gebouwd met aan de bovenkant een wandelpad waardoor je 360 graden uitzicht hebt over de stad.. Na de lunch dus met Maria del Mar door de voormalige Joodse wijk en een bezoek aan de grootste gotische kathedraal ter wereld.

Voor het avondeten heeft bijna niemand meer fut om naar buiten te gaan en ik heb geregeld dat ze kunnen aanschuiven (tegen betaling) voor het buffet in het hotel.

De volgende dag (dag 4) staat Cordoba en het bezoek aan de Mezquita/kathedraalMezquita Cordobaop het programma maar het is zondag en we kunnen de Moskee met kathedraal pas na de missen bezoeken. Pas om 3 uur gaan de deuren weer open voor het bezoek (met gids als je een groep bent).

Dus stoppen we onderweg, in La Carlota, voor koffie en lopen we in Cordoba over de Romeinse brug de stad in. Even plattegronden halen bij de VVV – vertellen waar iedereen om 3 uur moet staan voor het bezoek met de gids en dan loop ik met geïnteresseerden even door de (voormalige) Joodse wijk. Helaas is de enige overgebleven synagoge in Andalusië voor onbepaalde tijd gesloten. Dan gaat iedereen zich verbazen bij het zien van de meer dan 800 zuilen in de moskee – de Qiblawand met de duizenden stukjes mozaïekversiering – de immense kathedraal die in het midden van de moskee is gebouwd etc. Eindbestemming voor vandaag is Andújar. Hier in de buurt vond ooit een veldslag plaats tussen boeren en het leger van Napoleon. De Spanjaarden wonnen de slag zelfs. In de buurt langs de wegen overal borden dat je moet oppassen voor overstekende lynxen! Een beschermde diersoort die hier nog voorkomt en in de Coto Doñana.

ontbijtje met cognacWij vertrekken op maandagmorgen (dag 5) naar 2 renaissancestadjes: Ubeda en Baeza. De eerste stadjes in Andalusië die werden heroverd op de Moren. Ridders die mee gevochten hadden kregen hier grond en mochten er hun herenhuizen bouwen. In een van die oude stadspaleisjes woont een kennis van mij die zijn hele leven besteedt aan het zoeken naar oude huisraad die volgens hem niet verloren mag gaan. Op vele boerderijen en in vele huizen heeft hij spullen gered van de ondergang. Wij bewonderen zijn collectie en gaan dan koffie drinken in de bejaardensoos (dagopvang). Hier zitten de mannen een kaartje te leggen – domino te spelen en ook komen er oudjes van buiten om een ontbijtje te nuttigen.

Daarna is het tijd voor Baeza: hier bezoeken we o.a. de oude universiteit – een Romaans kerkje – het museum van Semana Santa – we wandelen een rondje in het centrum en daarna ga ik met de meesten tapas eten in de bodega van Pedro.

We zijn op tijd in ons hotel in Granada: Don Juan (hier slapen alle groepen van Kras en kom je dus regelmatig collega’s tegen). Het hotel ligt in het centrum dus velen maken nog even een wandelingetje voor het avondeten (heerlijk genieten van een lekker buffet).

Dag 6 staat in het teken van het bezoek aan het Alhambra. De dagindeling is koningin Isabel ontvangt Columbus: 1492helemaal afhankelijk van de tijd waarop we kaartjes hebben voor de koninklijke paleizen van het complex. Wij hebben gelukkig kaartjes (dat is niet altijd meer het geval) voor 3 uur dus bezoeken we eerst het centrum van de stad met o.a. de kathedraal en de koninklijke kapel. Dan is er genoeg tijd over voor koffie en een broodje en rond half 2 vertrekt onze bus naar de Alhambraheuvel. 30 mensen mogen per gids naar binnen dus ik heb er 2 nodig. Er is nog een collega met 20 mensen en we kunnen gelukkig een gids delen. Op die manier hoef ik niet met een Engelstalige gids naar binnen. Dus Carlos en Maria vertellen ons alles over Generalife – Alhambra – paleis Carlos V etc.

Te voet dalen we af naar de stad en aangezien we vanavond geen diner inclusief hebben besluit iedereen in de stad te blijven om een hapje te eten.

Morgen naar de Alpujarras!!

1. Gerard Disseldorp:
    16 oktober 2018
    Mooi verhaal over deze prachtige rondreis. Hierbij een linkje naar wat foto's , die ik onderweg heb mogen maken:

2. Tonny:
    17 oktober 2018