8 daagse reis Baskenland en La Rioja (Kras 8 – 15 sept. 2018) 5

12 september 2018 - Pamplona, Spanje

Dag 5: Pamplona

Gisteren dus geen ongemak gehad van de Vuelta omdat ik 2 dagen heb omgedraaid. Vandaag gaan we de langste rit maken en als we bij Bilbao op de weg rijden staan er boven de rijbanen ook waarschuwingsborden dat er rondom Bilbao en Guernica problemen kunnen komen op de weg vanwege de wielrenners.

het bekendste café van Pamplona: IruñaWe gaan vandaag naar Pamplona: de 1e grote stad na de Pyreneeën voor de pelgrims die op de “camino francés” op weg zijn naar Santiago de Compostela. Pamplona is de hoofdstad van het oude koninkrijk Navarra en tegenwoordig is het de hoofdstad van het autonome gebied Navarra. Ook hier spreekt een groot deel van de bevolking Baskisch.

We hebben pas om half 2 de afspraak met de stadsgids voor een wandeling door de stad dus de chauffeur besluit voor een deel op de Nationale route te rijden en niet via de tolweg. Op deze manier zien we een aantal mooie Baskische dorpen en volgen we een mooie route door het binnenland. Vlak voor de stad stoppen we even bij een wegrestaurant voor koffie en toilet. Dat loopt een stuk rustiger in de stad.

Vlakbij het centrum kunnen we uitstappen (elke stad heeft maar een paar plaatsenprachtig interieur waar toeristen uit mogen stappen) en het is maar 1 straat naar Plaza del castillo (ooit stond hier een kasteel) daar is ook het beroemdste café van de stad: Iruña (Baskische naam voor het oudste deel van de stad). De inrichting is de laatste 100 jaar niet veranderd en de schrijver Hemmingway bracht hier heel wat uurtjes door. Door zijn boek “the sun also rises” is Pamplona zo’n beetje op de kaart vanaf dit stadhuis wordt de 1e vuurpijl af geschoten voor de feesten van San Fermingekomen.

De stad is natuurlijk wereldberoemd om de feesten van San Fermin in juli als er elke morgen klokslag 8 uur (een week lang) 6 stieren door de straten rennen met mannen ervoor en ertussen en erachter. In een paar minuten lopen zij van een stal achter het gemeentehuis door een paar straten recht naar de stierenvechters arena.

Na een aantal pinchos en een drankje lopen we met de gids door het centrum en zien we vele pelgrims (75.000 per jaar komen er gemiddeld de stad binnen en dat is maar een van de vele routes) en ook de bewegwijzering in de stad. Bij het stadhuis zien we nog een hek staan voor de afrastering als de stieren rennen. Het feest begint altijd met het afvuren van een vuurpijl op het balkon van het Gemeentehuis.

In het oudste deel van de stad staat de kathedraal en daarachter zien we de graftombe van de koning van Navarravestingwerken en de stadsmuren. We gaan de kathedraal in en bewonderen daar o.a. een aantal prachtige beelden van Christus aan het kruis uit verschillende periodes en ook het praalgraf van de koningen van Navarra die opdracht gaven tot de bouw van de kathedraal. De kloostergang (van monniken) is helemaal middeleeuws evenals de refter en de vroegere slaapzaal.

Na de wandeling kunnen we nog even wat drinken op het plein en rond 4 uur rijden we terug naar het hotel. Nu wel over de snelweg en even na 6 uur stappen we uit voor de deur. Sommigen kunnen nog even zwemmen voor we weer gaan genieten van een buffet (water en wijn inclusief, het kan niet op). Alweer een mooie dag met prachtig weer.

Morgen naar Vitoria, de hoofdstad van het autonome Baskenland

Van reisblog naar fotoboek