8 daagse reis Baskenland en La Rioja (Kras 8 – 15 sept. 2018) 4

11 september 2018 - Guernica-Lumo, Spanje

Dag 4: Guernica – Bermeo – Getxo - Puente de Vizcaya

glas-in-lood raam in het gemeentehuis GuernicaVandaag blijven we redelijk dicht inde buurt. Ik heb wel 2 dagen moeten omdraaien in verband met de Vuelta van Spanje. De rit van vandaag zou ik eigenlijk morgen doen maar dan rijden de wielrenners ook deze route in omgekeerde volgorde. Ik zou dan opstoppingen krijgen dacht ik zo en bovendien kon ik in Guernica ook niet terecht in het Casa de Juntas vanwege een of andere officiële bijeenkomst. Dus vertrekken we vandaag even over 9 uur richting het oosten.

Guernica is de vroegere officieuze hoofdstad van alle Basken en al eeuwenlang de nieuwe stek van de H. Eikmoesten de koningen die op bezoek kwamen bij de Heilige eik zweren dat ze de privileges van het Baskische volk zouden eerbiedigen. Op een marktdag, 26 april 1937, mochten de bommenwerpers van Hitler (Condorlegioen) oefenen boven Baskenland. Na het bombardement sprak men op de radio over een fout: ze zouden de bruggen naar het industriegebied bij Bilbao moeten vernietigen maar het werd het centrum van Guernica. In korte tijd (en veel mensen waren op de markt) werd een groot deel van de stad vernietigd.

de raadszaal met teksten over het trouw zweren aan de privilegesIk heb een afspraak gemaakt bij het gemeentehuis om dat te bezoeken en we krijgen daar ook een video te zien over de geschiedenis van de eik. Al eeuwenlang werd er door boeren – vissers en burgers recht gesproken onder de eik. In het gemeentehuis zien we een prachtig glas-in-lood plafond met de eik en de rechtsprekers en daarnaast is een prachtige zaal waar de gemeenteraad nog steeds vergadert.

De oude eik is alleen nog een tronk en de nieuwe eik staat al weer voor het tempeltje in de tuin. Hierna is het tijd voor koffie en wat rondwandelen door de straatjes en om 12 uur hebben we een afspraak om het Vredesmuseum in te gaankopie van het schilderij van Picasso (museo de la paz) hier hangt een kleine kopie van de Guernica van Picasso: het schilderij wat Picasso heeft geschilderd over de gruwelen van de oorlog en wat in datzelfde jaar heeft gehangen in het paviljoen van de Expo in Parijs. Pas nadat de democratie was hersteld in Spanje mocht het doek terug naar Spanje. In het museum zien we de gruwelen gebeurt in de stad en ook pogingen van overal in de wereld om de vrede te herstellen. Indrukwekkend zijn ook 2 filmpjes waarvan in een ervan een dame spreekt over de bomaanslag en hoe ze dat met haar gezin beleefde.

Rond 1 uur rijden we in Guernica weg richting het noorden. We zitten hier trouwens in een Nationaal park van de biosfeer van de Unesco: Urdaibai

mooi wonen hierIn het vissersplaatsje Bermeo stoppen we voor de lunch. Langs de haven is een plein met vele terrassen waar we weer genieten van heerlijke pinchos (hapjes) en we zien her en der vele beelden staan.

We volgen nog even de kust tot we helemaal diep, aan de kust, een kapel zien staan op een landengte: San Juan de Gaztelugatxe. Fotostop dus. In het badplaatsje Bakio zien we een aantal grote huizen van de zogenaamde Indianos: mensen die vroeger wegtrokken naar de Nieuwe Wereld (toen dachten ze nog: las indias en de inwoners waren indianos) en daar fortuin maakten. Teruggekomen in Spanje konden ze dan in hun stad grote huizen laten bouwen om te laten zien hoe goed ze hadden geboerd.

Als laatste vandaag bezoeken we nog de badplaats Getxo aan de ria van Bilbao. we gaan op en neer met de gondelHier staat namelijk de Puente de Vizcaya, de allereerste hangbrug in de wereld: Puente Colgante (zweefbrug / hangbrug)

Het is een ijzeren brug waar schepen makkelijk onder door kunnen en eronder hangt een gondel aan kabels die zo naar de overkant gaat. Er kunnen 6 auto’s op en enkele tientallen voetgangers en de overtocht gaat 24 uur per dag en alle dagen van het jaar door. Ontwerper was de Baskische architect Palacio die bij Eiffel in de leer was geweest.

puente de Vizcaya in Getxo: zweefbrugDe staanders zijn 61 m hoog en wegen 100 ton en de brug erboven hangt 45 m boven het water. In de burgeroorlog moest de brug verwoest worden zodat de Nationalisten niet de oversteek konden maken en in de jaren 40 was de brug weer in alle glorie hersteld. Wij gaan natuurlijk even op en neer met de gondel voor we naar het hotel rijden: 0,40 € enkele reis. Goed voor de foto’s

Morgen gaan we naar Pamplona

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade