5 daagse Ontdek Barcelona: 30 mei – 3 juni 2013

30 mei 2013 - Barcelona, Spanje

30 mei 2013: Dag 1 Ontdek Barcelona

Vorig jaar eind september heb ik deze reis ook mogen doen (zie mijn blog) en nu mag ik de reis weer begeleiden tussen 2 rondreizen Spanje door. Ik moet zelf ook gericht foto’s maken van alle hoogtepunten van de stad omdat mij gevraagd  is een lezing te geven over Barcelona bij de Volksuniversiteit in Kaatsheuvel waar ik in de winter Spaanse les geef. Graag, heb ik gezegd en nu moet ik natuurlijk aan de slag voor een verhaal met fotomateriaal.

De groep kwam al rond 8 u aan op het vliegveld maar er waren vele koffers zoek. Van onze groep ontbrak gelukkig maar 1 koffer (die werd later die dag  gebracht) maar het duurt een hele poos voor alle gegevens zijn opgenomen. Transfer naar het hotel – koffers op de kamers – een uurtje rust en dan met de metro naar

Las Ramblas, voor een eerste kennismaking met de stad die ze al mooi vanuit de lucht hebben zien liggen. Al meer dan 100 jaar is het de flaneerboulevard voor de inwoners en toeristen.

Columbus staat aan het begin van de RamblasMaar: vroeger was het een stroompje (Rambla = Al-rami = stroompje) langs de stadsmuren tot aan de 15e eeuw, toen al min of meer een open riool. Toen kwamen de nieuwe muren en een nieuwe wijk aan de overkant (El Raval, voorheen de sloppenwijk) en langs de Ramblas verschenen vele kloosters. Pas eind 18e eeuw zijn de muren afgebroken en kwam er bestrating en beplanting. In de 19e eeuw verdwenen ook de kloosters en kwamen er huizen voor de welgestelden voor in de plaats.

De hele boulevard is 1,2 km lang en loopt van de haven met het stadbeeld van Columbus tot aan Café Zurich aan de Plaza de Cataluña. Las Ramblas zijn onderverdeeld in 5 Ramblas, te beginnen bij de haven:

Rambla de Santa Mónica: zo genoemd naar een verdwenen klooster uit de 17e hier zitten o.a de schilders / tekenaarseeuw, wat nu een cultureel centrum is. Vroeger ontmoetingsplek voor intellectuelen, later voor prostituees. Hier ook het wassenbeelden museum – veel mensen als standbeeld (iedereen zijn eigen aangewezen plek voor de ochtend of de middag) – tekenaars en schilders.

Rambla dels caputxins: het drukste deel van de ramblas. Hier stonden vroeger de meeste kloosters. Nu o.a Café de la opera en het operatheater Liceo (deels uitgebrand in 1993 en toen gerenoveerd en uitgebreid. Hotel Orient was ook een klooster

en de beroemde marktRambla de Sant Josep / de les flors: dit is de rambla van de bloemenstalletjes en al in de 18e eeuw was hier straatmarkt van bloemen – vis – groenten. Nu staat er natuurlijk de beroemdste markt van de stad: Mercat de san Josep / La Boquería officieel geopend in 1840 en in 1870 overkapt. Rijk en arm en koks van restaurants komen hier hun verse waar halen en een wandeling langs de kramen is een genot voor oog en maag (sommigen lopen liever niet langs de viskramen)

Rambla dels estudis: hier stond vanaf de 16e eeuw een academie en nu nog Real Academia de Ciencies i Arts. Ook Tobacos de Filiinas, een gebouw waar de import van tabak uit de Filippijnen werd geregeld. Vroeger ook wel genoemd rambla dels ocells vanwege de kraampjes met vogeltjes (heb ik niet gezien, wel hamsters etc.)

Rambla de les canaletes: pas aangelegd nadat de laatste resten van de murendrink van deze fontein en je komt terug weg waren. O.a. vele stoeltjes om te zitten (vroeger moest je daar voor betalen) – een mooie gevel van een apotheek en de Font de Canaletes: drijk hier van en je komt zeker nog een keer terug in de stad (ik neem dan ook steeds een slokje!!!!)

Aan het einde sta je dan op de Plaza Cataluña met het beroemde Café Zurich en tegenwoordig ook o.a. de Fnac (boeken en platen etc.).

24 uur is er van alles t zien en te beleven in de straat die nooit slaapt. Maar let wel: ook zakkenrollers slapen niet. Een oudere man wees me zelfs op mijn kettinkje om mijn hals en maakte een beweging van: pas op want ze trekken het zo van je nek (is gelukkig niet gebeurd)

Morgen wat over Joods en Romeins Barcelona!