10 daagse Stijlvol Spanje dag 10

29 mei 2013 - Madrid, Spanje

29 mei 2013: Madrid

Het is een lange dag vandaag dus we ontbijten laat en om 10 u vertrekken we uit het hotel richting de binnenstad. Het is een korte rit naar het Neptunusplein bij het Pradomuseum. Daar mag de bus stoppen en kunnen we uittappen. Het is een centraal punt voor de dingen die we vandaag nog willen doen.

Cibeles en Alcalastraat vanaf het postkantoorAllereerst gaan we naar het voormalige postkantoor: Correos (ik was vorige week al daar om de boel te verkennen) om de lift te nemen naar de mirador op de 8e etage (café op de 6e is nog dicht) voor een gigantisch uitzicht op de stad in een straal van 360 graden. Bovendien is het helder dus kunnen we ver weg kijken.

Onderweg komen we langs het monument voor de gevallen soldaten met de eeuwige vlam. Militairen zijn daar aan het oefenen voor de kranslegging door de koning over een paar dagen. Het Atochastation is ook nog niet bezocht en prachtig en sereen monumentaangezien een aantal mensen ook naar het museum Reina Sofía willen (daartegenover) gaan we daar koffie drinken in de tropische tuin. Voorheen kwamen daar de dieseltreinen binnen en het oude station is mooi in het nieuwe station voor de hogesnelheidstrein geïntegreerd.

In het station is ook een monument voor de slachtoffers van de aanslag op 11 maart (1,5 jaar na de aanslg in New York.

Reina Sofía (voor de moderne kunst) was vorige week gesloten (altijd op dinsdag) en gelukkig is daar nu tijd voor. Anderen hebben het Prado nog niet gezien of willen theater op Plaza santa ananaar Thyssen (de kunstdriehoek op de Paseo del prado) en nog weer anderen kiezen voor het Koninklijk paleis of gaan winkelen. Ik heb tijd om wat door de straten van Oud madrid te struinen in de letterenbuurt / Plaza santa ana

Om 5 uur is dan echt tijd om de bus weer in te gaan naar het vliegveld Barajas. De groep vliegt rond 8 u naar Rotterdam en ik moet naar een andere terminal voor mijn vlucht naar Barcelona. Ik ben daar redelijk vroeg en kan mijn ticket omzetten (gratis) naar bijna 1 u eerder. Erg handig want ik kom nu om half 10 aan op het vliegveld, heb heel snel mijn koffer en vind de bus naar de stad die langs mijn hotel komt (en dat voor een kaartje van 2 €)

Snel inchecken – even een wijntje aan de bar – naar de kamer en naar bed. De wekker gaat namelijk weer om half 7. Om 8 uur komt de volgende groep aan voor de 5 daagse reis “Ontdek Barcelona”. Kort nachtje dus. Verslag daarvan volgt natuurlijk. Die reis heb ik vorig jaar september ook gedaan en ik ga me nu bezighouden op het blog met elke dag een stukje Barcelona i.p.v. een dagverslag. Waarover later meer

1. Ans van Kessel:
    3 juni 2013
    wat is er veel moois te zien op deze reis!
  2. Cara de Lange:
    3 juni 2013
    Wat een voorpret!! We verheugen ons op een heerlijke reis!
  3. Natalie:
    4 juni 2013
    Beste Tonny,

Nogmaals bedankt voor de fantastische stedentrip in Barcelona (30 mei - 3 juni). Ik heb genoten van al het moois
  4. Wil en Coby Bosboom:
    15 juni 2013
    Hallo Tonny,
    Nu pas (oooh!!) naar je blog gekeken. Ziet er fantastisch uit! Heel erg handig om de gemaakte foto's te rubriceren/archieveren. Nogmaals, heel hartelijk dank voor jou prima en enthousiaste reisleiding.
    grtjs.
    C+W
  5. Karin Bisschops:
    24 juni 2013
    Hallo Tonny,

Wat een prachtig reisverslag!! Spanje is een magnifiek mooi land! Dat is ook op je foto's te zien. Hartelijk dank voor de geweldige begeleiding tijdens deze reis!! Tot ziens...
    Karin