Camperreizen 2020: de 5e trip:  Stukje Duitsland aan de Rijn 14 – 24 juni 2020 (3)

20 juni 2020 - Rees, Duitsland

19 – 22 juni 2020: Rees aan de Rijn (1)

Vrijdag 19 juni: We zijn 25 km stroomafwaarts gereden en staan nu op een camperplaats in de stad Rees, aan de rand van het centrum. We zullen hier uiteindelijk 4 nachten blijven en gaan genieten van een paar mooie fietstochten. Voor de middag arriveren we op de camperplaats en kunnen we een mooi plekje (met schaduw van een grote boom) uitzoeken. Deze camperplaats kost ons, inclusief stroom slechts 8 € per nacht. De beheerder is heel strikt met mondkapjes: kom je van je eigen plekje af en loop je over het terrein dan graag mondkapje op. We installeren ons, sluiten de stroom aan en gaan op de fiets de stad verkennen. Het is trouwens een van de meest fietsvriendelijke steden en vanuit Rees zijn fietsroutes uitgestippeld met een lengte tussen de 18 km en 160 km.

hier blijven we 4 nachtenfietsvriendelijke stadstadsmuren

Rees ligt in de regio Neder-Rijn en is de oudste Duitse stad aan de benedenloop. Er wonen ongeveer 20.000 mensen. In W.O.II is een groot deel van de stad plat gebombardeerd en vlakbij lag een arbeitslager voor vooral Nederlandse dwangarbeiders. De stad bestond al in de Middeleeuwen en er zijn nog delen over van de vroegere stadsmuren met enkele poorten. Aan de rand van het centrum zien we een park met een paar mooie beelden – een kerkhof uit W.O.II en we zien dat vroeger op de stadsmuur een Joods kerkhof was. Van de synagoge is niets meer over. Ook op de gezellige Rijnpromenade staan een aantal beelden en hier vertrekt ook een pontje voor fietsers en voetgangers naar de overkant. Er wordt daar zeel veel gebruik van gemaakt zien we als we er langs fietsen en ook wij zullen een paar keer met het pontje oversteken.

Pauldoor de hele stad staan beeldenmarktoveral in de stad beeldenmeter voor de overstromingen

Op de markt ook een paar mooie beeldengroepen en op advies van mijn broer Jan, die in Arnhem woont en vaak deze kant opkomt om te winkelen en te genieten van het stadje, strijken we neer op een terrasje voor een heerlijk ijscoupe. Ook brood kopen bij de lokale bakker wordt niet vergeten. Bij de middeleeuwse stadsmuren bij de Rijnkade is sinds 2003 een groot sculptuurpark. Kortom: Rees is een gezellige plaats – veel bezoekers – veel fietsers – gezellig Marktplein en wat winkels. En zeer dicht bij Nederland zodat mensen ook voor een dagtocht hier naar toe kunnen. We hebben lekker vlees gekocht bij de slager en eten zoals gewoonlijk heerlijk voor de camper op ons eigen terrasje.

Zaterdag 20 juni, na het ontbijt maken we ons klaar voor een fietstocht uit het boekje: het wordt route 4 van ongeveer 24 km en de rit heeft de naam gekregen: puur natuur. We zullen ook 2 keer een pontje moeten nemen. En het eerst pontje is dus in Rees, aan de Rijnboulevard. Prachtig weer om te fietsen en de mondkapjes mee voor de overtochten. Aan de overkant rijden we deels over de dijk richting Kalkar en aan het water zien we ineens Kernwasser Wunderland opdoemen, het pretpark in een kerncentrale.

fietstoer 4 vanuit Rees: 24 kilometer puur natuurpontje Reestour 4 brengt ons langs Kalkar pretparkook hier een oorlogskerkhoftour 4 vanuit Rees: puur natuur

We nemen even pauze bij een paar bankjes met uitzicht op het gebouw en zien ook hoe een boer zijn schapen over de dijk van het ene weiland naar het andere overbrengt. Bij Grieth nemen we het pontje Inseltreue. Grieth is een voormalige Hanzestad en vissersplaats. Aan de overkant, bij Bienen, zien we een oorlogskerkhof en via vele weilanden en mooie vergezichten bereiken we Rees. Even boodschappen doen bij de supermarkt – koken – relaxen. Genoeg gedaan vandaag.

Morgen de volgende fietstocht waarover meer in het volgende blogje