Camperreizen 2020: de 5e trip:  Stukje Duitsland aan de Rijn 14 – 24 juni 2020 (2)

18 juni 2020 - Wesel, Duitsland

Stukje Duitsland aan de Rijn 14 – 24 juni 2020: Wesel

Woensdag 17 juni: we hebben ons weer 25 km verplaatst en staan meteen in een andere omgeving. Wesel aan de Rijn, een vestingstad in Noordrijn-Westfalen tussen het Ruhrgebied en de Nederlandse grens. De stad heeft zo’n 60.000 inwoners en was lange tijd deel van het Hertogdom Kleef. In de 80 jarige oorlog kwamen veel protestante vluchtelingen naar Wesel omdat de stad al in een vroege periode protestant was geworden. Tot ver in de 19e eeuw sprak men hier een dialect, verwant aan het Nederlands. De stad heeft al stadsrechten vanaf de 13e eeuw en hoorde vanaf begin 15e eeuw bij de Hanzesteden vanwege de handel op de Rijn. De binnenstad heeft dus ook een aantal mooie gebouwen zoals de kerk uit de 15e eeuw – raadhuis en andere gebouwen op de Grote Markt.

WeselDe Rijn

Tot 1945 lag hier de langste brug over de Rijn, een spoorbrug van 1950 m lang met 107 pijlers en aan de stadskant is er nog een klein stukje van over. De Duitsers hebben de brug aan het einde van de oorlog opgeblazen en de stad is ook zwaar gebombardeerd. In het verleden liepen hier 2 spoorlijnen richting Nederland: Het Duits lijntje liep van Boxtel via Wesel naar Hamburg en een andere lijn begon in Venlo en eindigde ook, via Wesel, in Hamburg. Beide spoorlijnen bestaan niet meer.

In de stad zie je overal ezels staan want de uitdrukking: hoe heet de burgemeester van Wesel? …. Ezel bestaat ook in het Duits. Schippers op de Rijn riepen dit vaak bij het passeren van de Lorelei vanwege de echo! Ribbentrop, de minister van Buitenlandse zaken onder Hitler komt hier vandaan. Het centrum van de stad is voetgangersgebied en aan de rand van de stad, aan het water staat het grootste bewaard gebleven fort in Rijnland. In het gebouw zijn nu ondergebracht een museum – het stadsarchief – de muziekschool.

het grootste fort in Noordrijn-Westfalencitadel in WeselAuesee in Weselen nog meer ezels in de stad

We verkennen eerst de Rijnboulevard met de restanten van de brug en maken een rondje rond de Auesee, een baggermeer en nu het recreatiegebied van de stad. Een mooi rondje op de fiets van 14 km over de dijk, door et bos en langs het water.

Donderdag 18 juni maken we een grote fietstocht. Rond de stad ligt 180 km fietsroute en wij maken de tocht langs de Lippe, een zijrivier van de Rijn van 220 km lang die in Wesel uitmondt in de Rijn. Door natuurgebied – langs de Rijn en op een gegeven moment komen we bij een pontje. Hier moeten we een stukje water overbruggen. Dit pontje is alleen in gebruik van april en oktober en we wisten dat het in de route lag. Groot was echter onze verbazing dat het zelfbediening was en we moesten eerst het pontje aan onze kant zien te krijgen. Zwaar werk als je bedenkt dat de lijn onder water in het zand lag en er veel kracht voor nodig was om het naar de kant te trekken. Maar we laten ons niet kennen en het lukt natuurlijk. Eerst even op een bankje een paar boterhammen eten dan aan de slag. We komen uiteindelijk droog aan de overkant. Daar ziet een fietser hoe we moesten zwoegen en hij besluit om te keren. Geen zin om zich met het pontje naar de overkant te trekken.

en die moet eerst naar onze kant getrokken wordenzwaar werkook ik help een handje mee natuurlijkfietsrondje o.a. langs de Lippe

Een prachtige tocht van bijna 28 kilometer. Morgen gaan we weer een klein stukje verder: Rees aan de Rijn is de volgende bestemming

1. Bert & Annemarie:
    25 augustus 2020
    Geweldig om al die bijzonderheden van die plaats te lezen; alsof we een persoonlijke rondleiding krijgen! Bedankt Tonny.