Camperreizen 2020: de 5e trip:  Stukje Duitsland aan de Rijn 14 – 24 juni 2020 (1)

17 juni 2020 - Bocholt, Duitsland

Stukje Duitsland aan de Rijn 14 – 24 juni 2020: deel 1

Zondag 14 juni: En als we dan een week thuis zijn begint het weer te kriebelen. Waar zullen we eens naar toe gaan deze keer. Dirk is altijd aan het zoeken naar handigheidjes om de camper te verbeteren en de beste winkels om aankopen te doen op dat gebied zijn Obelink in Winterswijk (zeer grote winkel aan de grens met Duistland) en De Wit in Schijndel. Dus besluiten we een keertje richting de Achterhoek te rijden en van daaruit wat leuke bestemmingen te zoeken om te wandelen en te fietsen. Dus rijden we naar Winterswijk. We hebben wat boodschappen te doen bij Obelink dus parkeren we daar eerst de camper op een mega groot parkeerterrein. Bij aankomst begint het te regenen maar als we weer naar buiten gaan is er een flinke onweersbui aan de gang die voorlopig nog wel even doorgaat. Drijfnat komen we dus bij de camper aan en we besluiten in de stad te blijven vandaag. Achter het gemeentehuis, vlakbij het station en het centrum, is een officiële camperplaats voor een stuk of 8 campers met alle voorzieningen. Er is plaats dus hier blijven we een nachtje. Helaas wordt het de hele dag niet meer droog dus vermaken we ons binnen. ’s Avonds komt Winterswijk zelfs op het nieuws vanwege de heftige regenval maar wij zitten droog.

Synagoge WinterswijkSynagoge WinterswijkEr staan nog grafstenen

Maandag 15 juni is het droog en na het ontbijt (vers brood door manlief al bij de bakker gekocht) gaan we wandelen door de stad. Winterswijk is al een oude stad met vroeger de Germaanse naam Winidaharis Wika = dochternederzetting van Winidahari. In de Romeinse tijd was deze omgeving al bewoond maar de stad bestaat zo’n 1000 jaar. Er zijn zelfs delen opgegraven van Middeleeuwse grachten en terwijl de omgeving katholiek bleef tijdens de Reformatie, werd Winterswijk protestant. De laatste eeuwen was er vooral textielindustrie in de stad met 2 grote fabrieken: Batavia – tricotfabriek.  Het centrum is overzichtig en klein. Om de hoek van de camperplaats zien we de vroegere synagoge (uit eind 19e eeuw) met nog een kleine begraafplaats en op de markt staat de 14e eeuwse Jacobskerk (protestant) met vlakbij de R.K. Jacobuskerk uit de 16e eeuw. De markt is zo’n beetje de huiskamer van de stad met vele terrassen (het is droog) en winkels. Veel herinnert in de stad ook aan Mondriaan die hier komt wonen met zijn ouders als hij 8 jaar oud is. Zijn vader werd hier hoofdonderwijzer en tekenleraar. Na zijn studie verhuist hij o.a. naar Amsterdam maar hij zal nog vele zomers bij zijn ouders terugkomen. In de stad is een villa Mondriaan – een mooi beeld aan de rand van een park – de prullenbakken hebben zijn kleuren en zelfs ook boven de deur van het Gemeentehuis zie je het terug. Een deel van de fabrieken staat er nog en is een appartementengebouw geworden.

St. JacobskerkHet marktplein op maandagochtendDe stad van MondriaanMondriaanOoit een fabriekGemeentehuis Winterswijk

In de middag hebben we een besluit genomen: we gaan de grens over naar Bocholt (20 km) en vandaaruit zakken we af naar de Rijn. Dat is dus maar een kort ritje en we gaan natuurlijk binnendoor langs vele boerderijen. Vlakbij het centrum, aan de Aasee is een mooie camperplaats waar tientallen campers kunnen staan maar het is er heel rustig. Bocholt was net als Winterswijk een textielstad en we zien hier de resten van de fabrieken staan die tot ver vorige eeuw nog in werking waren maar nu o.a. een museum zijn geworden. De stad is de 2e grootste in WestMunsterland en ligt eigenlijk in de Neder Rijnse laagvlakte. Door de stad stroomt de Aa die afbuigt naar Nederland en in de Oude IJssel uitmondt.

de omgeving verkennen: Bocholter AAnet als in Winterswijk was ook hier vroeger veel textielindustrierondje Bocholt op de fiets

We staan bij het recreatiegebied van de Bocholter Aa: Aasee en hier en in de omgeving is het heerlijk fietsen. Vandaag en morgen (16 juni) stappen we dus geregeld op de fiets, gaan boodschappen doen op de markt (mondkapjes op bij de kramen en in de winkels) en bekijken we het centrum met o.a. het Renaissance raadhuis op de Markt, uitgebrand in W.O.II en helemaal gerestaureerd. Ook een mooie tocht gaat naar Rhede en omgeving en er is een fietspad langs de Aa. Kortom, we hebben ons niet verveeld en het is heerlijk weer geworden.

Woensdag 17 juni gaan we 25 km. verder naar het zuiden en staan we aan de Rijn: Wesel