Camperreizen 2020: (4)  Lauwersoog – Schiermonnikoog 1 – 4 juni 2020

4 juni 2020 - Lauwersoog, Nederland

1 – 4 juni 2020: Lauwersoog – Schiermonnikoog

Jarenlang zijn we met familie en vrienden gaan wadlopen. Het ene jaar naar Schiermonnikoog en het volgende naar Ameland. Sommigen van ons doen het nog steeds maar ik ga al een aantal jaren niet meer mee. En kom je dan op het eiland aan is er meestal niet veel tijd om iets te ondernemen en bovendien ben je dan gewoon bekaf en wil je alleen maar zitten en uitrusten. Dus besluiten we een paar dagen naar het noorden te gaan en dat betekent dat we de camper gaan ophalen in Klaaswaal en van daaruit vertrekken. En: de regering heeft besloten dat de corona maatregelen worden versoepeld. De horeca is open vanaf 1 juni en we mogen gebruik maken van het openbaar vervoer. Wel met mondkapjes op natuurlijk.

Maandag 1 juni zijn we weer klaar voor vertrek. We hebben geen haast dus zoeken we een leuke route uit. Via Gouda en Utrecht komen we bij het Veluwemeer, een randmeer ontstaan na de inpoldering van het IJsselmeer. Bij Harderwijk steken we het meer over en op een mooi plekje aan het water stoppen we om wat te eten. Het is prachtig weer. Bij Elburg rijden we richting Kampen en via Lemmer en Heerenveen naar Anjum. Op het Lauwersmeer zijn ze aan het kitesurfen maar we zien geen goede stek om de camper neer te zetten en even te kijken.

Lunchpauze Veluwe meerWe naderen de WaddenzeeVissershaven LauwersoogWe hebben een plaatsje naast het kantoor van de havenmeester, aan het water

We vinden wel een fijn plekje om de camper neer te zetten voor een aantal dagen: bij het kantoor van de havenmeester in Lauwersoog kunnen 4 campers staan en als wij aankomen gaat er net een camper weg. Bij een automaat betalen we het staangeld en met een pasje kunnen we zelfs gebruik maken van douche en w.c. We hebben uitzicht op de Waddenzee en voor ons ligt de boot van de reddingsmaatschappij. Hier is ook de sluis Robbengat tussen de Waddenzee en het Lauwersmeer.

In de jaren 60 werd de Lauwerszee afgesloten en Zoutkamp met de vissershaven werd afgesloten van de zee. Daarom werd Lauwersoog aangelegd met de haven – de visafslag en de veerboot naar Schiermonnikoog. Hier wonen nu 155 mensen en in de haven ligt nu ook een deel van de Urkervloot en Deense vissers liggen hier regelmatig in de haven. We gaan wandelen langs de haven met de vissersboten en de diverse eettentjes zijn gelukkig weer open. Tijd voor een bakje kibbeling!!! Aan de andere kant van de dijk bij de sluis ligt een jachthaven en een camping en we zien bijna elk uur de boot uit Schiermonnikoog terug komen die volgeladen is met toeristen die het Pinksterweekend op het eiland hebben doorgebracht.

Dinsdag 2 juni nemen wij om half 10 de boot naar Schiermonnikoog. De fietsen gaan mee en ook al sta je buiten op de boot voor de overtocht, mondkapjes moeten verplicht op. De overtocht duurt 45 minuten.

Horeca is sinds vandaag openVuurtoren SchiermonnikoogWe gaan heerlijk fietsenfietstochtje Schiermonnikoog

Schiermonnikoog: monniken uit Dokkum dijkten hier land in. Zij droegen grijze pijen: grijs = schier – oog = eiland. Toen Friesland in de 16e eeuw protestant werd verdwenen de kloosters en het eiland werd verkocht aan de familie Staschouwer. Zij bezaten het tot half 19e eeuw toen een Hagenaar het eiland kocht en nog later werd het eigendom van een Duitse Graaf en dat bleef zo tot na W.O.II. Schiermonnikoog was het laatste stukje Nederland wat werd bevrijd en er zaten nog  zo’n 600 Duitsers op het eiland. Schiermonnikoog werd geconfisqueerd in 1945 en zo kwam het bij Nederland.

Na aankomst fietsen we eerst naar het dorp (uit begin 19e eeuw) voor een kopje koffie op het terras: het mag weer. Dan op de fiets om het eiland te verkennen en we zien de jachthaven (een getijhaven – de vuurtoren uit 1850 – er staan bunkers van de Atlantic wall – prachtige vakantiehuizen in de duinen – en er mogen geen auto’s op het eiland behalve die van de inwoners. Er wonen nog geen 1000 mensen op het eiland en daarmee is het de kleinste gemeente van Nederland.

Het eiland is 18 km lang en er ligt 30 km fietspad. Het eiland verandert steeds door aanslibbing aan de ene kant en afkalving aan de andere kant. Het hoogste punt is 20 m. Wij fietsen bijna het hele eiland rond en in de namiddag varen we terug naar Lauwersoog.  Tijd om te relaxen.

aan de vissershaven wordt gewerktoesterseen duur jacht wordt geliftop visite in Landal park

Woensdag 3 juni nemen we de fiets en gaan zwager Ton en zijn vrouw opzoeken die vakantie vieren in een huisje van Landal aan het Lauwersmeer. Even bijkletsen onder het genot van koffie met appeltaart en dan weer terug. In Lauwersoog gaan we om de haven heen naar het uiterste puntje en dar zijn wat vissers bezig met het schoonmaken van o.a. oesters. En in de middag zijn we het fietsen nog niet beu en gaan we langs de dijk richting een militair gebied: Marnewaard. 1500 hectare oefen- en schietterrein en er is zelfs een heel nepdorp neergezet. Als er niet geoefend wordt kun je er gewoon fietsen en wandelen. In de haven van Lauwersoog ligt een groot jacht in de bootlift en wat later op de werf. Er is een mankement wat opgelost moet worden.

Donderdag 4 juni gaan we naar huis. Het heeft vannacht gestormd en de camper wiebelde aardig mee. Als we wegrijden regent het dus ons besluit om Dokkum te bezoeken gaat nog even in de koelkast. Er ligt nog een plan om de Elfstedenroute te gaan rijden en Dokkum is daar een keerpunt van dus we zullen er in de loop van de tijd wel komen.

Na wat stops onderweg om wat te eten en te drinken komen we in de middag weer aan in Waalwijk. Uitruimen – opruimen – schoonmaken – wassen en plannen maken voor de volgende trip.