Camperreizen 2020: (3) Luxemburg 20 – 25 mei 2020

25 mei 2020 - Camping Neumuhle, Luxemburg

Luxemburg 20 – 25 mei 2020

Jaren geleden, toen de kleinkinderen nog klein waren, zijn wij een weekend gaan kamperen in Luxemburg op camping Neumuhle. Dochter Sandra met haar gezin heeft daar een paar jaar de zomervakantie doorgebracht en zij komen daar nog geregeld terug voor een lang weekend. Ook haar vriendin Welmoed, die ze daar heeft leren kennen, heeft daar enkele jaren met haar kinderen gekampeerd. Dit jaar hadden zij plannen om het Paasweekend daar samen door te brengen maar Corona gooide roet in het eten. Echter, half mei gingen de grenzen open in Luxemburg en konden zij het Hemelvaartweekend vastleggen om door te brengen op de camping in een huisje. Op onze vraag of het wat voor ons zou zijn om met de camper te komen werd enthousiast gereageerd! Ja, leuk als jullie komen, maar alleen op voorwaarde dat jullie op een avond weer voor iedereen pannenkoeken gaan bakken zoals vroeger. En aangezien Dirk de naam heeft de beste pannenkoekenbakker opa te zijn hebben we natuurlijk ja gezegd en de camping gereserveerd. (oma heeft de naam van beste verse soep maakster)

België was eigenlijk nog dicht maar met een reservering op zak mag er door het land gereisd worden. Maar zonder te stoppen zoals de grenswacht ons duidelijk maakte!! Wij hebben alle tijd van de wereld nu mijn reizen allemaal zijn geannuleerd (ik zou nu nog in de Baltische staten zijn geweest) en wij besluiten woensdag 20 mei te vertrekken. De rest komt morgen want schoolvakantie is van donderdag tot zondag.

we zijn weer onderwegonderweg naar Luxemburg, de Maaswe zijn er en het is heerlijk weer

Woensdag 20 mei pakken we dus alles weer in, inclusief stroop – jam – eieren en pannenkoekmeel en rijden op ons gemakje binnendoor naar Luxemburg om op deze manier het drukke Luik te omzeilen. Er is controle aan de grens met België maar met de reservering in de hand kunnen we doorrijden. Als we ineens benzinestations en grote winkels zien, beseffen we dat we al in Luxemburg zijn. Binnendoor rijdend heb je het niet zo snel in de gaten. Camping Neumuhle ligt bij het dorpje Ermsdorf in het Mullertal en de regio wordt wel Klein-Zwitserland genoemd. De eigenaren zijn Nederlanders en het is er zo rustig dat wij ons eigen sanitair krijgen aangewezen. W.c. en douche waar wij alleen gebruik van mogen maken, wat een luxe. We zoeken een mooi plekje met zicht op de huisjes waar de anderen morgen komen en gaan relaxen. Het is heerlijk weer en we wandelen wat in de omgeving.

Donderdag 21 mei pakken we na het ontbijt de fiets en rijden we, klimmend en dalend langs een mooie route naar Reisdorf. We willen lekker brood kopen bij de lokale bakker. Helaas is de winkel gesloten op Hemelvaartsdag zo horen we van de dame die op het balkon verschijnt boven de winkel. Helaas en morgen weer een kans. Als iedereen die middag is gearriveerd en geïnstalleerd gaan we wandelen in de buurt van de camping. Zelfs hier is het al klimmen en dalen en het is behoorlijk warm.

fietsen naar ReisdorfhemelvaartsdagReisdorf

Vrijdag 22 mei is het heerlijk weer en wij besluiten te gaan fietsen naar Diekirch langs de rivier de Sauer / Sûre. Daarvoor moeten we eerst weer naar Reisdorf en nu is de bakkerij wel open. Mondkapjes zijn overal verplicht waar je naar binnen gaat en als er een klant binnen is word je verzocht buiten te wachten. Reisdorf heeft zo’n 1000 inwoners waarvan meer dan 300 Portugezen en binnen zie ik dus ook de beroemde Portugese “pasteis” liggen en de verkoopster meldt dus dat ook zij en de bakker uit Portugal komen.

op de fiets naar Diekirchlangs de Sauer / Sûrerestanten van een oude brugpannenkoeken bakken voor de hele familie, net als jaren geleden op dezelfde camping

Het is een mooie route langs de Sûre en we stoppen dus ook een paar keer om foto’s te maken. Diekirch heeft een historisch centrum en o.a. een militair museum over de Slag om de Ardennen. Helaas dicht door corona maar we zien wat door de ramen van het gebouw. De binnenstad is voor voetgangers en aan de waterkant zien we restanten van een oude brug over de rivier. Er zijn zelfs onder de fundamenten van een kerk mozaïeken gevonden van een Romeinse villa. Via de zelfde route fietsen we terug: al met al toch een ritje van 32 kilometer. En ’s avonds schuift iedereen (op afstand en aan een andere tafel) aan voor de beroemde pannenkoeken.

Zaterdag 23 mei begint met regen en het is zelfs koud. Terwijl de anderen ergens gaan winkelen (mondkapjes op!) blijven wij “thuis”. Beetje t..v. kijken – puzzelen (legpuzzel) met hulp van Nino – en de verwarming gaat zelfs even aan. Als het in de middag droog wordt gaan we nog even wat klimmen in de heuvels aan de overkant van de camping. Sandra kookt vandaag een heerlijk pastagerecht met veel groente – salami – chorizo en een pittige tomatensaus. Deze ingrediënten gaan voortaan op al onze tochten mee.

Zondag 24 mei vertrekt iedereen van de camping en gaan richting Nederland. Maar wij hoeven voor niemand naar huis dus wij rijden binnendoor, via de N10 richting Vianden. We slaan even een zijweg in om een prachtig uitzicht te hebben op het kasteel van Vianden. Het stadje heeft 2000 inwoners en ligt tussen de 230 en 510 m hoogte aan de grensrivier de Our. Het kasteel is sinds de 15e eeuw eigendom van het huis Nassau-Dillenburg en vanaf de 19e eeuw van het Huis Nassau. De kasteelruïne is helemaal gerestaureerd en vanaf de hoogte hebben we een mooi uitzicht op het complex. We rijden door het historisch centrum en daarna zien we het 8 km. lange stuwmeer met de waterkrachtcentrale.

Vianden kasteelfotostop Viandenop weg naar Eisenbachwe staan helemaal alleen langs de grensrivier Our

Wij blijven vannacht  als enige kampeerders op de camping in Eisenbach aan de Our. Eisenbach ligt zowel in Duitslands als in Luxemburg en we fietsen later langs de rivier waar we een paar keer de grens oversteken. Dirk gaat even wat opnames maken met de drone

Maandag 25 mei gaan wij ook richting Nederland maar eerst maken we nog een stop in Clervaux, aan de rivier de Clerve. In het centrum zie je overal het kasteel boven de huizen uitsteken. Gebouwd in de 12e eeuw – veel veranderingen ondergaan tot in de 17e eeuw en verwoest in W.O.II maar nu helemaal gerestaureerd. Binnen een oorlogsmuseum (helaas dicht op maandag) en foto’s van de expositie family of Man (sinds 1964 hier te zien. Vlakbij Clervaux is het drielandenpunt maar wij houden het voor gezien. Rustig binnendoor rijdend komen we vlakbij Maastricht weer in Nederland aan. Geen controle gehad op de terugweg in België. We blijven een weekje thuis en dan gaan we op weg naar het noorden van Nederland!

Clervauxmet zicht op de camper