Campereizen 2020: (2) Alblasserdam 15 - 18 mei 2020

18 mei 2020 - Alblasserdam, Nederland

Alblasserdam 15 - 18 mei 2020

Van half maart tot begin mei was er natuurlijk een intelligente lockdown en kon niemand weg. Mijn reis Parels van Portugal van 7 april was geannuleerd en ook de reis Spanje – Portugal compleet van 28 april. Maar de crisis duurt voort en in mei zou ik singles begeleiden naar de Baltische staten en die gaan dus ook niet door. Dus geen blogs over mijn reizen met de gasten van Kras maar ook voor mezelf wil ik de uitstapjes die we maken met de camper op papier zetten. Voor mijn volgers wellicht niet al te interessant maar misschien kom je op ideetjes om wat in de buurt te bezoeken.

Zo ben ik dus nog nooit van mijn leven in Kinderdijk geweest. Als kind van een spoorwegman hadden we vroeger vrij reizen met de trein en dan kom je op andere plaatsen, zoals met de nachttrein naar Parijs en de nachtboot naar Londen. Dus in deze crisistijd zoeken we het voorlopig dicht bij huis.

Vrijdag 15 mei vertrekken we samen naar Klaaswaal. Bij een schoonzus, op de boerderij, staat de camper als we niet weg zijn. Er moet wat geklust worden bij schoonzus en ik kan de camper op orde brengen. We slapen vanavond ook in de  camper zodat we morgenochtend op tijd weg kunnen rijden.

we halen de camper weer op2 nachten camperplaats AlblasserdamAlblasserdam met Kinderdijk

Zaterdag 16 mei, na ontbijt en douche in het huis rijden we rond half 11 weg. Het is natuurlijk maar een klein stukje rijden en we hebben een camperplaats gevonden bij de jachthaven van Alblasserdam en ook hier geldt: je kunt er staan maar sanitair is gesloten. Geen probleem voor ons dus. We vinden een plekje aan de waterkant met uitzicht. De helft van de plaatsen zijn open om afstand te kunnen houden maar het is helemaal niet druk.

Alblasserdam (Zuid-Holland) is ontstaan na het afdammen van de rivier de Alblas in de 13e eeuw. In de 16e eeuw kwam er een sluis en weer later een dam: Alblasserdam. De rivier de Noord en de Lek komen hier samen en in de loop der eeuwen zijn hier vele overstromingen geweest. Er is hier al eeuwen scheepsbouw van o.a. de familie Smit en later ook Verolme. De stad heeft vele kerkstromingen en dus vele kerken: protestant – hersteld hervormd – christelijk gereformeerd – evangelisch – jehova en er is zelfs een moskee.  (over een katholieke kerk wordt niet gesproken)

Kinderdijk zonder Chinezenwe zijn bijna de enige toeristenwatersporters

Wij gaan eerst fietsen naar Kinderdijk. Voordeel van de corona is dat er helemaal geen toeristen zijn. Geen chinees te bekennen die overal tussendoor loopt als je een foto wilt nemen. In alle rust kunnen we fietsen op de paden tussen de molens – bankjes zijn leeg om even te zitten en de uitzichten zijn prachtig. Aan het einde van de dijk staat een gemaal. Hier komen Lek en De Noord bij elkaar.

Vroeger waren hier 2 waterschappen die de molens bouwden rond 1740:  De Overwaard had 8 molens met rieten daken – De Nederwaard had er ook 8 en die waren rond en van steen. Dan was er nog de Blokweerse molen en 2 molens in Nieuw Lekkerland. In totaal dus 19 molens en die staan sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Hier was ook in 1886 de 1e elektrische centrale van Nederland en toeristen kunnen de technologie zien van het waterbeheer sinds de Middeleeuwen, maar nu zijn de gebouwen gesloten voor het publiek.

een paar molens draaienen alles op de fiets

Kinderdijk heette vroeger trouwens Elshout en er zijn diverse theorieën over het ontstaan van de naam Kinderdijk. Na de Elisabethvloed van 1421 ging men na de storm op de dijk kijken wat er  beschadigd was en men zag in de verte een wiegje drijven met op de rand een kat die steeds van de ene kant op de andere kant van de wieg sprong om het in balans te houden. Er lag een slapende baby in!!! (kind op de dijk!!!) Of de naam zou komen van het feit dat de dijk is aangelegd door kinderarbeid. Of er zou op de dijk een zekere Jan hebben gewoond met veel kinderen: Jan der kinderen. En dan is er nog de theorie dat de naam komt van het feit dat deze dijk kleiner is dan de anderen in de omgeving: een kind.

We doen wat boodschappen in de stad (slechts 1 persoon mag de winkel in) en gaan relaxen.

Zondag 17 mei gaan we een rondje fietsen in de Alblasserwaard en komen o.a. door Oud-Alblas, gemeente Molenlanden en ook hier zien we nog molens maar vooral ook prachtige boerderijen. Het schijnt dat de Romeinen al hier in de buurt een nederzetting hadden met de naam Tablis en feit is dat er in de buurt delen zijn gevonden van een Romeinse heerweg. Het fietsrondje komt ook weer door Kinderdijk. In de middag wandelen we nog even door het oude gedeelte van Alblasserdam en bij de jachthaven zien we de bronzen beelden van “klinkers”: beroepen uit de scheepsbouw.

rondje Alblasserwaard: Oud-AlblasOud-Alblasfietsrondje Alblasserwaardmonument "de klinkers",  beroep in de scheepsbouw

Maandag 18 mei, na het ontbijt, rijden we terug naar huis want we gaan binnenkort weer op stap. Eerst nog even 2 nieuwe achterbanden bestellen en laten opleggen en dan kunnen we woensdag naar Luxemburg! Hemelvaartweekend. Luxemburg is open en met reservering mag je door België reizen (zonder te stoppen!!!)

1. Simone:
    29 juli 2020
    Erg leuk die tips van jou voor een vakantie dicht bij huis. Om volgend jaar misschien ste overwegen.