Camperreizen 2020: 1: Schoonhoven 8 - 11 mei 2020

11 mei 2020 - Schoonhoven, Nederland

Op stap met de camper in 2020: weekendje Schoonhoven. (8 – 11 mei 2020)

Kon ik in februari nog een blog schrijven over reizen die ik zou gaan maken in 2020, in maart werd dat allemaal van de baan geschoven door corona. Begin maart mocht ik nog een singlereis begeleiden naar de Costa del Sol maar toen we op 14 maart het hotel in Cala de Mijas verlieten was het strand daar al afgesloten voor recreatie en in Nederland mochten we geen handen meer schudden. De dag erop, net terug in Nederland ging ons land in intelligente lockdown en was het gedaan met reizen. Dacht men in het begin dat het maar korte tijd zou duren, al snel werd duidelijk dat de zaak wat ernstiger was en ik voorlopig niet met groepen op weg zou gaan. Kras liet mij steeds per reis weten of die door zou gaan of niet en aan mij de taak om de gereserveerde lokale gidsen etc. te annuleren.

we gaan voor de 1e keer weg in coronatijd

Gelukkig zijn wij sinds augustus vorig jaar de gelukkige bezitters van een camper en we hoopten dan ook dat we er zelf op uit konden gaan. Dirk, mijn wederhelft was in de winter druk in de weer geweest met o.a. zonnepanelen aanbrengen op het dak – een nieuwe accu en t.v. – Led verlichting etc. Ook was de camper goedgekeurd en begin mei kwam het bericht dat je mocht gaan kamperen mits je eigen sanitair had. Onze camper is voorzien van douche en w.c. dus de plannen werden snel gemaakt.

Vrijdag 8 mei hebben we de camper naar Waalwijk gereden (hij was al gepoetst) en konden we gaan inruimen: beddengoed – handdoeken – wat kleding – eten en drinken in de koelkast en rond half 2 zijn we vertrokken. Doel was een weekend Schoonhoven. Een paar weken daarvoor waren we daar geweest om wat spullen te brengen naar collega Sophie en was onze nieuwsgierigheid gewekt om er wat tijd in de buurt door te brengen.

Mijn lief, de chauffeurde ferry naar Schoonhovenwe zijn geïnstalleerd

Voor het zekere even gebeld naar boerderij met camperplaats De Willige Waard op de Lekdijk west en er was plaats voor ons.  Aangekomen ter plaatse konden we nog kiezen uit een paar plekjes en we besloten zo te gaan staan dat we mooi uitzicht hadden op de weilanden. Zelf koken in de camper gaat prima op 3 pitten en het weer was mooi genoeg om de stoelen buiten te zetten.

Zaterdag 9 mei is het prachtig weer en we nemen, na het ontbijt, de fietsen uit de camper om Schoonhoven per fiets te gaan ontdekken. Vroeger was de stad de kleinste gemeente in de Krimpenerwaard en de Willige Langerak (waar wij overnachten) was er een onderdeel van. De stad ligt aan de Lek (we moesten ook per veerpont naar de overkant) en lag vroeger op de grens Holland – Sticht. En sinds de 17e eeuw is het de stad van de zilversmeden. In het historisch centrum vele oude panden met kerken – synagoge uit de 19e eeuw die nu dienst doet als zilvermuseum – de Oude Veerpoort uit de 17e eeuw en aan het water staat een standbeeld van Olivier van Noort: de 1e die met een Nederlandse vloot een reis om de wereld maakte tussen 1598 – 1601.

achter de weilanden loopt een fietspadfietsen door Schoonhovenstadspoort Schoonhovenwandelen langs de Lek, het is prachtig weerheerlijke sushi

Na de middag nog een flink stuk gewandeld langs de Lek en tegen de avond kwam collega Sophie ons verrassen met een sushi-schotel. Zij heeft al een aantal jaren een sushibedrijfje in de stad. Heerlijk van gegeten dus.

Zondag 10 mei is het nog steeds mooi weer maar de weersverwachtingen zijn wat slechter. Er is regen en wind op komst. We besluiten er dus maar snel op uit te gaan na te hebben gedoucht (voor het eerst) in de camper. Beetje krap maar valt alles mee. We gaan op de fiets naar Oudewater, eerst over de dijk en later door de polder. Het is moederdag vandaag maar alle horeca is nog dicht. Dus brood en drinken mee voor onderweg. Oudewater ligt in de prov. Utrecht en is de oudste stad in het Groene Hart. Ontstaan in 1100 maar sinds  de 13e eeuw stadsrechten. Vele panden zijn nog uit de 16e en 17e eeuw toen de stad welvarend was door de productie van touw voor de schepen van V.O.C. De hennep die er voor nodig was groeide in de omgeving. Er is nog 1 fabriek die al sinds de 16e eeuw bestaat: G. van der Lee. Vele oude panden, verwaarloosd, zijn na de 2e Wereldoorlog gerestaureerd zoals het geboortehuis van Jacobus Arminius, theoloog en grondlegger van de Arminiaanse leer. Hij was de voorman van de Remonstranten. We fietsen door de lege straatjes met de fraaie panden aan de grachtjes – eten een boterhammetje aan het water en maken foto’s. De stad heeft de hoogste dichtheid van monumenten in Nederland en aan de muren van een aantal panden hangen kopieën van schilderijen. Het borstbeeld van Swiebertje hebben we gemist. Buitenopnames van de t.v. serie waren in Oudewater en het beeld is in 2003 door Joop Doderer zelf onthuld.

plattegrond van de oude stadOudewater op de fietsprachtige pandenmooi stadjeaan veel gevels hangt schilderkunstdwars door de velden fietsen we terug naar Schoonhoven

Via smalle fietspaden langs de velden gaan we terug naar de camper. Het weer verandert en er komt regen en wind. Het is die avond zelfs koud en maandag 11 mei besluiten we naar huis te gaan. Wind en regen zorgt ervoor dat we niet naar buiten kunnen dus naar huis en binnenkort naar een ander plekje.

1e weekend weg (in coronatijd) is goed bevallen. We houden afstand - hebben eigen sanitair – bed en koelkast – we kunnen koken, dus helemaal zelfvoorzienend.

Wordt vervolgd

1. M Odijk:
    28 juli 2020
    Heerlijk Altijd je huis bij je. .Lekker genieten.
  2. Ineke van Zutphen:
    28 juli 2020
    Ha Tonny, geweldig om jullie campertocht te lezen. Mooie foto's. Als het doirgaat heb ik half oktober een reunie van de vroevrouwenschool Amsterdam in Schoonhoven. Ons clubje is dan 45 jaar geleden afgestudeerd. Mooi stadje zo te zien!
    Groeten en hopen op mooie reizen in de toekomst, Ineke van Zutphen