Baltische staten compleet, Kras. 11 dagen in mei 2019 (8)

14 mei 2019 - Tallinn, Estland

Dag 9: Tartu – Tallinn

Tijdens de Zweedse overheersing in de 17e eeuw is de universiteit gesticht in Tartu. Later, tijdens de Russische overheersing eind 17e eeuw verhuist de universiteit tijdelijk naar Parnu maar sinds 1802 kan men hier in Tartu weer studeren. Begin 18e eeuw wonen er nog maar 100 mensen in Tartu en de stad is Russisch. Er komt dan in 1775 een hele grote brand in de stad en moet alles weer worden opgebouwd. Dat gebeurt voornamelijk in barok en klassieke stijl. Wij gaan vanochtend een kijkje nemen.

Nationaal museum Estland in Tartuhelaas nog niet open om een kijkje te nemen. we zijn te vroeg

De stad is niet groot dus gaan we niet vroeg weg. Om half 10 zijn alle koffers in de bus en ik laat de chauffeur eerst rijden naar de voormalige Russische luchtmachtbasis aan de overkant van de rivier. In de Sovjettijd verboden gebied maar nu staat op het terrein het nationaal museum van Estland. We stoppen daar even om een foto te maken van het grote gebouw (2 voetbalvelden groot) en er tegenover staat als grap een omgekeerd huis. We zijn helaas te vroeg om binnen een kijkje te nemen (misschien de volgende keer). Tartu was na W.O.II een gesloten stad vanwege de luchtmacht en er mochten geen buitenlanders in.

's avonds nog even de stad in: Tartuhet leunende huis

Langs het water stappen we uit de bus en we staan dan meteen op het Stadhuisplein waar we gisteravond ook waren om te gaan eten. Het huidige raadhuis is de 3e op deze plek en is uit eind 18e eeuw.  Ook staat op het plein het “barclayhuis” wat lichtelijk schuin staat. Een deel van het huis staat namelijk o de oude stadsmuur en het andere deel staat op verzakte palen.

universiteit Tartu; we nemen een kijkje binnenSt. Janskerk, de oudste kerk in Tartumoet eind mei klaar zijn en ik kom over 2 weken terug om het resultaat te bekijkende kerk had vroeger meer dan 2000 terracotta beeldjes

We gaan een kijkje nemen in de universiteit (de deur is oen dus naar binnen) en kunnen meteen even gebruik maken van de toiletten. Het gebouw is uit begin 19e eeuw toen de universiteit weer terug kwam naar Tartu. Op het einde van die straat staat de oudste kerk van de stad: johanneskerk uit begin 14e eeuw. De bouwmeester kwam uit Lubeck en de kerk was eeuwenlang wereldberoemd om de 2000 terracottabeeldjes binnen in en buiten aan de kerk. In W.O.II brandde de kerk af en pas in 1990 begon de renovatie. Binnen is nog veel schade te zien maar de kerk is in 2005 weer ingewijd. Nu zijn er nog zo’n 1000 beeldjes te zien. Achter in de kerk staat een student kunstacademie aan zijn examenstuk te werken. Het voorbeeld staat in het klein bij hem en zijn geraamte wordt opgevuld met cement. Over 2 weken moet het zo goed als klaar zijn en dan kom ik terug dus de foto volgt nog als ik in de gelegenheid ben.

Hierna is het tijd om de kathedraalheuvel op te klimmen. De kathedraal uit de 13e eeuw is nu een ruïne maar in een deel ervan is een museum ondergebracht en het voormalige koor werd de bibliotheek. Er staan diverse beelden in het park van beroemde Esten en een herdenking voor de stichter van de universiteit: de Zweed Johan Skytte

ruïne van de kathedraalje kunt de toren opEngelenbrug: adem inhouden als je er overheen loopt en een wens doen!!vroegere kruithuis, nu een pub

We moeten over de Engelenbrug naar de andere kant. Volgens de overlevering moet je hier overheen lopen terwijl je je adem inhoudt en tegelijkertijd mag je dan een wens doen!! Zo komen we bij het observatorium met als een van de directeuren de beroemd Struve die in de 19e eeuw de geodetische boog uitvond = de graadmeting van de aarde over een afstand van 2820 km van Hammerfest in Noorwegen tot aan de Zwarte Zee. Dit uit te leggen gaat een beetje ver maar Google weet er alles van!! We zien ook nog tegen de heuvel aan het voormalige kruithuis en dan is het de hoogste tijd voor een kopje koffie en wat vrije tijd.

Om half 2 rijden we namelijk de stad uit. Het is ongeveer 200 km naar Tallinn en het is een 2baans weg. Met maar 1,5 miljoen inwoners in een land zo groot als Nederland heb je niet echt een snelweg nodig. En van die 1,5 miljoen woont 1/3 in de hoofdstad!! Maar we stoppen halverwege nog even en wel bij een pleisterplaats in een heuse Nederlandse molen!!

middagstop onderweg naar Tallinn

En ook in de middeleeuwse hoofdstad gaan we na het inchecken in het hotel (naast de terminal voor de veerboten naar Helsinki samen naar het centrum om een plekje te zoeken om te eten. Morgen is het tijd voor een stadsbezoek met gids aan de 3e hoofdstad van de Baltische landen