Baltische staten compleet, Kras. 11 dagen in mei 2019 (7)

13 mei 2019 - Tartu, Estland

Dag 8: Riga – Sigulda – Turaida – Valka – Tartu

We gaan vandaag de grens over naar het 3e te bezoeken land: Estland. Maar eerst hebben we nog een paar plaatsen te bekijken. Ons hotel ligt aan de rand van het centrum en aan de goede kant om de stad te verlaten. Er wordt onderweg aan de weg gewerkt maar al spoedig komt de afslag naar Sigulda, een populaire vakantiebestemming, zowel in de zomer als in de winter. Er zijn een aantal skihellingen in het immense nationale Park en zelfs een bobsleebaan. Weliswaar gekocht in Sarajevo na de Olympische Spelen aldaar maar hij ligt er toch maar. Een fotostop waard ook al omdat er naast een mooi uitzicht over het dal is.

ruïne van het Zwaardbroeders kasteel in Sigulda1400 m lang en je kunt een rit maken

We steken de rivier de Gauja over en naast de brug zien we een kabel waarmee je kunt  tokkelen naar de overkant. De rivier heeft de naam aan het natuurpark gegeven. Wij stoppen bij het Turaidakasteel. Hier bij de ruïne van het kasteel van de broeders van de Duitse Orde (13e eeuw) is een klein openluchtmuseum met wat huizen van het voormalige landgoed waarin wat winkels en een overzicht van de geschiedenis van de mensen die hier eeuwen geleden leefden. Het kerkje uit de 18e eeuw is hierheen gebracht uit een klein dorp om het te behoeden voor de sloop en er zijn ook nog boerderijen en stallen over uit de Sovjetperiode. Het terrein was toen een grote Kolchoze (collectieve boerderij). We hebben genoeg tijd om rond te kijken en ons te warmen aan lekkere koffie (het is fris maar droog)

Turaida, nationaal park. Kerkje 18e eeuwde dames zijn allemaal in klederdrachtmuseum met de geschiedenis van het volk in deze streekweven van linnenvisvijver

Als we even na 12 u wegrijden begint het te regenen. Wij gaan in de buurt lunchen bij Raganas kekis (de heksen). Hier kan men namelijk kiezen uit soep (heerlijke bonensoep) – salades – warme gerechten en er is ook een supermarkt om wat te kopen of sandwiches bij de benzinepomp of aan de overkant zelfs hamburgers. En wij zijn precies op tijd want kort na ons stopt de volgende bus om de groep te laten lunchen.

Het is daarna nog een flinke rit (bijna 200 kilometer) naar onze eindbestemming, Tartu. We krijgen wat buien onderweg en de wegen zijn hier maar 2 baans en je komt af en toe door een dorpje. We stoppen daarom even bij een klein winkelcentrum aan de grens. Valka (Letland) en Valga (Estland) is een gedeelde stad. In de Russische tijd hoorde beide landen natuurlijk tot de Sovjet Unie en in 1991 moesten er weer grensposten worden gemaakt tot aan de toetreding van beide landen tot de EU (2006)

stadhuisplein Tartu's avonds nog even de stad in: Tartuhet leunende huis

Rond 5 uur komen we aan in de studentenstad Tartu en het is kil maar droog. We checken in en als iedereen de koffers op de kamer heeft en zich even heeft gesetteld gaan we gezamenlijk de stad in. Het centrum is dichtbij. Een korte wandeling langs het water en bij de Catharinabrug gaan we naar links en staan we op het Stadhuisplein. Ik wijs de straten met de meeste restaurantjes en iedereen zoekt een plekje om te eten. Morgenochtend hebben we de wandeling door het centrum en op de heuvel achter het stadhuis voor we nar de hoofdstad Tallinn rijden