Baltische staten compleet, Kras. 11 dagen in mei 2019 (9)

16 mei 2019 - Tallinn, Estland

Dag 10: Tallinn

Vandaag de laatste volle dag van deze reis. De 3e hoofdstad van de landen die we hebben bezocht. Gisteren zijn we natuurlijk al even de stad in geweest om een hapje te eten maar nu gaan we de stad verkennen met de stadsgids Katrin. Allereerst een stukje met de bus en wel naar Kadriorg: Catharinadal. Hier heeft de tsaar een mooi buitenverblijf laten bouwen tussen het groen. Het paleis is nu een museum. Hier staat ook een nieuw gebouw waarin het museum van moderne kunst is gevestigd en in de wijk staan prachtige houten huizen.

Kadriorg paleisSongfestival terrein: al sinds 1869 wordt er gezongenUitzicht Finse golf

De volgende stop is bij de plek waar elke 5 jaar de songfestivals worden gehouden sinds 1869 en dat is ook dit jaar in juli het geval. De revolutie is hier min of meer zingend verlopen: op een gegeven moment is men liederen gaan zingen die eigenlijk niet mochten en men kon tussen de regels heel wat lezen! Op het gigantische podium passen duizenden zangers en op de helling er tegenover is er plaats voor heel veel mensen. Vanwege wegwerkzaamheden rijden we door een Russische wijk die uit de grond is gestampt in de jaren ’70 om de grote hoeveelheid nieuwe inwoners te huisvesten die naar de hoofdstad van Estland kwamen. Zo komen we aan de waterkant, de wijk Pirita. (genoemd naar Birgitta, een klooster hervomster)

Hier zien we de ruïne van een oud klooster en daar is ook de Olympische jachthaven. In 1980 werden hier de zeilwedstrijden gehouden van de Olympische zomerspelen van Moskou. Ook het Olympisch dorp was hier gevestigd. Deelnemers mochten vooral niet in aanraking komen met de inwoners!! We maken hier een korte stop omdat we hier mooi zicht hebben op de skyline van Tallinn.

Nevski kathedraalRegeringsgebouw

Hierna rijden we terug naar de stad en op het hoogste punt (Toompea) stappen we uit de bus en gaan we de rest te voet verkennen. Allereerst zien we dan de prachtige Nevski kathedraal weer helemaal in volle glorie (vorig jaar nog in de steigers). We kunnen binnen een kijkje nemen ondanks dat er een kist staat met een gestorven persoon er in. Mensen zijn er afscheid aan het nemen. Er mogen binnen geen foto’s worden gemaakt alhoewel sommigen zich daaraan niet storen.

De oudste kerkUitzichtplek met fotomodelDelen van de stadsmuur in de bovenstadDe kortste weg naar beneden: korte poot

Tegenover de kathedraal staat het regeringspaleis en in de wijk zelf zien we, al wandelend, een aantal ambassades waaronder die van Nederland. Vanaf verschillende plekken hebben we een mooi uitzicht over de stad. In de wijk natuurlijk een aantal kerken waaronder de oudste van de stad: St. Janskerk. Op 2 manieren kunnen we afdalen naar het centrum: lopend door Pikk jalg = Lange been. Door deze straat konden vroeger de karren naar beneden worden gereden. Via de tuin van de Deense koning nemen wij de Lühike jalg = korte been, een trapstraat.

Tallinn dag. Muziek op het pleinEn de StadsomroeperDe oude Hanze pakhuizenOveral zie je tegenwoordig Hang spelers

Langzaam afdalend komen we dan uiteindelijk in de straten rondom het Stadhuisplein. Hier vele gildehuizen van vroeger – een aantal kerken – winkels – restaurantjes etc. Het raadhuis op het gelijknamige plein is uit begin 15e eeuw en het is vandaag 15 mei: Tallinn dag. Er is een podium gemaakt op het plein en er volgen een paar toespraken als wij er aankomen en een militaire kapel speelt terwijl een koor zingt.

Wij nemen hier afscheid van Katrin en de rest van de dag is er geen programma meer. Iedereen is vrij om te gaan genieten van het prachtige weer. De terrassen zitten weer vol want de zon schijnt. Iedereen heeft zich dan ook prima vermaakt

Dag 11: terug naar huis

Het is vandaag vroeg dag. We hebben namelijk een ochtendvlucht terug naar Amsterdam. Dit betekent dat we om 6 uur vertrekken bij het hotel voor de korte rit naar het  vliegveld. Hier kunnen we meteen bij de balies inchecken. Het is een klein vkiegveld en e.e.a. gaat snel, zoals het passeren van de security. Op diverse plekken is er gelegenheid om wat te eten en te drinken (we hebben wel een ontbijtje mee gekregen van het hotel. We vertrekken iets later dan gepland maar de vlucht duurt slechts 2 uur en op de geplande tijd landen we op Schiphol waar de horloges weer een uur terug gezet moeten worden. Mijn koffer komt redelijk snel van de band afrollen en ik kan gaan genieten van een paar dagen thuis.

vertrek uit Taliinneen groot deel van de vlucht is het helder weer

Maandag 20 mei nog een keer naar de Baltische staten en mijn programma voor de rest van het seizoen is bekend. Hierover het volgende blog!