Baltische staten compleet, Kras. 11 dagen in mei 2019 (2)

8 mei 2019 - Kaunas, Litouwen

Dag 3: Vilnius – Trakai – Kaunas

We gaan vandaag Vilnius verlaten maar eerst bezoeken we nog het KGB museum vlakbij het hotel. Op maandag en dinsdag dicht dus we hebben vandaag pas de kans om het te bezoeken. In 1940 was dit gebouw bezet door de Gestapo maar na de oorlog (in Litouws geval in 1944) namen de Sovjets bezit van het gebouw en gebruikten het om tegenstanders van het regime op te sluiten – te martelen – te executeren of te deporteren. Iedereen tegen de Sovjets kon worden opgepakt en vooral priesters – nonnen – leraren en allerlei soorten intellectuelen zijn in de loop der jaren opgepakt – opgesloten en veelal naar Siberië gebracht. Er is behalve fotomateriaal ook nog een groot deel van de cellen intact gebleven zoals het tot eind jaren ’80 werd gebruikt. Gruwelijk maar een deel van de Litouwse geschiedenis die niet vergeten mag worden.

KGB gebouwNamen van slachtoffers op de murenVeel fotomateriaal en uitleg in het EngelsKGB mensen met afluister apparatuur

Om half 12, na de koffie, gaan we op weg naar Trakai, de vroegere hoofdstad. Hier woont een etnische minderheid uit de Krim afkomstig: de Karaim. Het is een Joodse sekte die alleen de thora erkent en niet de Talmud. Zij zijn als lijfwacht voor de koning naar Trakai gehaald in de 14e eeuw. Wij eten hier ook hun specialiteit: de kibinai, een soort vleespasteitje gevuld met lamsvlees – varkensvlees – kip of kaas. We bezoeken hier de waterburcht, gebouwd op een eiland in het Galvemeer. In de 17e eeuw is het verwoest aar nu weer in alle glorie gerestaureerd en een topattractie in Litouwen. Er zijn diverse zalen te zien en er zijn verschillende exposities.

Trakai, de waterburchtBinnenplaatsVele trappen en doorgangenKibinai eten

Hiervandaan is een uurtje naar Kaunas, de stad die hoofdstad was tussen beide Wereldoorlogen. De stad heeft een modern en een historisch gedeelte. Ons hotel ligt in het moderne deel en dat komt goed uit want ik wil daar met de mensen een monument gaan bezoeken, onthuld vorig jaar juni door koning Willem Alexander.

Het betreft een eerbetoon aan Jan Zwartendijk: honorair consul in 1940 en tevens directeur van de Philips vestiging in Kaunas. Hij help zo’n 2000 joden aan de benodigde papieren (visa om door Rusland te reizen en over te steken naar Japan om zo het vrije territorium van Nederland, Curaçao, te bereiken. Voor zijn heldendaad kreeg hij de bijnaam “engel van Litouwen”en Jan Brokken (van het boek “de Baltische zielen “ ) heeft over hem een roman geschreven: “de rechtvaardige”.

Monument Jan ZwartendijkEen spiraal van 7 mHet hangt voor zijn voormalig kantoor

Het monument staat aan de Vrijheidslaan, voetgangersgebied, tegenover zijn voormalige kantoor. Het is een spiraal van ongeveer 2000 lichtstreepjes in een spiraal van 7 meter en op 3,20 boven de grond tussen de bomen.

Het is heerlijk weer geworden en we kunnen op een terrasje zitten – ergens lekker eten en vanavond t.v. kijken. Ajax speelt de 2e halve finale, thuis, tegen Tottenham Hotspur. Ik weet niet wat de uitslag gaat worden en zal het later hier ook niet bijschrijven!!!

Morgen bezoek aan Kaunas, oude stad – oorlogsmonument bij het 9e fort en dan naar Klaipeda