Baltische staten compleet, Kras. 11 dagen in mei 2019 (3)

9 mei 2019 - Klaipeda, Litouwen

Dag 4: Kaunas – Klaipeda

We hebben de nacht doorgebracht in een mooi hotel (Europa Royal). Vroeger een fabriek geweest en mooi omgevormd tot een hotel met prachtige hoge kamers en wat we natuurlijk heerlijk vinden: een geweldig ontbijt compleet met gerookte zalm en andere vis.

Om half 10 rijden we naar het oude centrum voor een wandeling langs de hoogtepunten en wat vrije tijd natuurlijk. Kaunas was tussenbeide wereldoorlogen de hoofdstad van het land maar de stad is al gesticht in de 14e eeuw aan de samenvloeiing van de 2 rivieren (Neris en Nemunas). Resten van de burcht uit die tijd staan nog op de punt van de 2 rivieren en ernaast vinden we ook de H. Georgkerk (t. Joris). Vorige keer stond er nog een omheining om de kerk maar die is gelukkig weer weg. Al jaren wordt er gewerkt aan de restauratie van de kerk die in de Sovjet tijd zwaar is beschadigd. Deze keer zijn er weer een aantal fresco’s aan de muren hersteld.

KaunasRestant van de oude burchtVytautasFresco's worden hersteld

Op het grote plein staat het raadhuis met de bijnaam de Witte zwaan vanwege de 53 m hoge, witte toren uit de 16e eeuw. We zien nog het Perkunashuis: een oud middeleeuws handelshuis van de Hanze en daar vlakbij, bijna aan het water staat de alleroudste kerk van de stad: Vytautaskerk. Gebouwd eind 14e eeuw voor de Duitse handelaars die zich hier vestigden in de nog heidense stad. De stad was eigenlijk bestemd voor buitenlandse christenen.

VytautaskerkKoning VytautasDoeken worden verfraaid met goud en zilver

Als laatste brengen we een bezoekje aan de Petrus-en-Paulus kathedraal uit begin 15e eeuw. Het is het grootste gotische gebouw van het land. Hierna is iedereen vrij voor koffie op het terras – wandelen in de Vilniusstraat – op zoek naar het oude kerkje St. Gertrude en de synagoge die overgebleven is en er moet ook nog een broodje worden gegeten. Ik loop nog wat door watstraatjes en bezoek nog even de gotische St. Gertrudekerk met een mooie kruisweg aan de muren

St. Gertrude kerkGotischDe kruiswegEen statie

Om 1 u rijden we namelijk de stad uit om een bezoek te brengen aan het 9e fort, net buiten de stad. Aangelegd door de Russen vlak voor W.O.I om hun meest westelijke deel van het rijk te kunnen bewaken.  Na de oorlog werd het gebruikt als gevangenis en de Duitsers hebben er in W.O.II een concentratiekamp van gemaakt vele 10.000den zijn hier gedood en in een massagraf begraven. Er staat een prachtig en indrukwekkend monument sinds 1984 en er staan gedenkstenen. Na de oorlog werd het weer een Sovjetgevangenis en het startpunt voor de deportatie naar Siberië

Monument 9e fortMet gedenkplaten

Daarna is het ongeveer 2 uur rijden naar Klaipeda: een glooiend landschap – veel bomen – de velden met koolzaad staan in volle bloei – vele ooievaars in de wei en ik zie zelfs een hertje. Halverwege stoppen we even voor koffie en de benen strekken en rond 5 uur komen we aan in het hotel

Inchecken – koffers op de kamers en dan met lijn 9 openbaar vervoer naar de stad. Het is zelfs een voormalige Nederlandse stadsbus. Bij de VVV (nog net open) halen we plattegronden voor morgen op de Koerse schoorwal en dan is het etenstijd. De groep verspreidt zich en zoekt een plekje om wat te eten. Op eigen kracht komt dan iedereen weer met lijn 9 terug.

Morgen dus de hele dag in het Nationaal Park De Koerse Schoorwal