Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland Dag 7

15 juli 2017 - Riga, Letland

Dag 7 :  Riga

jugendstil in RigaGisteravond al een korte kennismaking met de stad en iedereen is te voet, per tram of in de taxi teruggekeerd naar het hotel waar velen nog een afzakkertje namen op het dakterras. Om 9 uur komt de gids Yuris naar het hotel om met ons een ochtend in de stad door te brengen. Het eerste deel doen we met de bus en daarna volgt een wandeling door het centrum. De middag is ter vrije besteding.

Allereerst gaan we naar de wijk met de Jugendstilhuizen. Vooral in de Albert en vele detailsde Elisabeth straat staan vele prachtige panden. De panden zijn van binnen praktisch allemaal gelijk en het gaat dus vooral om de voorgevels. De grote architect die een stempel heeft gedrukt op de wijk is Eisenstein. Hij heeft de meeste panden ontworpen. Tegenwoordig dure en redelijk grote appartementen maar je valt over de vele groepen toeristen die elke dag in jouw wijk rondlopen (en wij natuurlijk ook, want je moet de panden gewoon bewonderd hebben).

In deze buurt ook vele ambassades (Rusland – de V.S – Frankrijk o.a.) In de ambassade van de V.S. is trouwens tijdelijk het bezettingsmuseum ondergebracht. Voorheen was het in een gebouw tegenover het stadhuis maar dat wordt verbouwd (en daar is nu een bioscoop in)

Vrijheidsbeeld, RigaWe rijden langs het Vrijheidsbeeld uit 1935 (toen was Letland 15 jaar onafhankelijk) en betaald door de bevolking. Na de nieuwe onafhankelijkheid in de jaren ’90 staan er nu soldaten op wacht die elk uur worden afgelost. Hier vlakbij het gebouw van de opera. De opera is in Letland is een waar volksfeest maar in de zomer zijn er geen uitvoeringen.

We rijden langs het station – zien de grote markthallen (voormalige zeppelinhallen) en rijdend langs de rivier komen we uit bij het centrum. Aan de overkant van het water de Nationale bibliotheek, met de bijnaam Glazen kasteel, uit 2014 (Riga was toen culturele hoofdstad en had een nieuw gebouw nodig)

Vanaf hier gaan we te voet verder langs het stadhuis en de Gildehuizen. Het plein plein bij het stadhuiswas in de Tweede Wereldoorlog volledig verwoest en het raadhuis en de Gildehuizen moesten vanaf de jaren ’90 helemaal naar oude tekeningen worden opgebouwd. Het gildehuis heeft de naam: huis van de zwarthoofden want de schutspatroon van het gilde van de ongetrouwde koopmannen was de H. Mauritius (een heilige uit Afrika) Uit de 14e eeuw en verbouwd in d stijl van de Vlaamse en Nederlandse gildehuizen.

De St. Petruskerk heeft de hoogste toren en je kunt zelfs met een lift omhoog voor een prachtig uitzicht. We zijn hier in het oudste deel van de stad. Via smalle straten komen we langs een voormalig theater waar Richard Wagner nog enkele jaren heeft gewerkt als componist en dirigent voor hij moest vluchten voor de schuldeisers.

kat op het dak met zijn achterste naar het gildehuisLopend langs het Grote Gildehuis (nu gebouw voor het Filharmonisch orkest zien we een huis met een kat op het dak. Vroeger met het achterwerk naar het gildehuis want de koopman mocht geen lid worden van het gilde. Na een proces moest de kat worden omgedraaid en mocht de koopman toch toetreden.

We eindigen op het plein met de kathedraal en de Beurs (kunstmuseum van Riga).

De kathedraal is de  grootste middeleeuwse kerk van de Baltische staten en bijna elke dag om 12 uur is er een orgelconcert. Begin van de bouw was kort na de stichting van de stad (1201) in 2011. Het Walckerorgel  was in 1884 het grootste orgel ter wereld (6768 pijpen).

Hierna heeft iedereen vrij om koffie te drinken – te lunchen – een museum te groente en fruitbezoeken – winkelen – de grote markthallen te bezoeken of gewoon op een terrasje zitten en mensen kijken. Voor ieder wat wils en het is mooi weer. Ik ga na de lunch en kijkje nemen in de markthallen: 5 grote hallen met in elke hal een deel van de voeding: vlees - vis - heel veel gerookte vismelkproducten - groente en fruit - delicatessen. Immens groot en vele vele kramen en vooral in de vishal een lust voor het oog hoeveel verschillende soorten gerookte vis er te vinden zijn!

Morgen gaan we naar Estland