Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland Dag 6

14 juli 2017 - Riga, Letland

Dag 6 : Heuvel van kruisen – slot Rundale – Riga

waarschijnlijk 200.000 grote - kleine - heel kleine kruisenWe gaan vandaag de grens over, naar Letland. Maar we hebben nog 1 belangrijke plaats te bezoeken, vooral belangrijk voor de Litouwers: De Heuvel van Kruisen, vlakbij de stad Siauliai. Van oudsher een magisch oord van het geloof maar ook van nationaal besef. Duizenden kruisen, van groot tot klein (men vermoedt zo’n 200.000). grote kruisen zijn behangen met kleine en ze zijn niet alleen gebracht door de Litouwers die in het land wonen maar ook door naar Amerika geëmigreerde Litouwers. Boeren – arbeiders – pelgrims uit het hele land komen hier naar toe evenals mensen uit Letland = Polen – Estland – Duitsland etc.

Na opstanden van Litouwers tegen de tsaren werd de berg bekend buiten Litouwen. 4 x verwoest door Rusland - 4 keer weer opnieuw begonnenOok kwamen er kruisen voor weggevoerde familieleden naar Siberië. Vanaf de jaren ’60 heeft de Sovjet overheid tot 4 x toe geprobeerd om alles met bulldozers neer te halen en de kruisen te verbranden  maar de mensen bleven nieuwe kruisen neerzetten. Uiteindelijk haalden de Sovjets bakzeil en komen van heinde en verre de mensen kruisen brengen. De paus heeft hier in 1993 een mis opgedragen en een kruis neergezet.

Zeer indrukwekkend om daar tussen al die kruisen te lopen.

We zijn nu vlak voor de grens met Letland en de chauffeur moet hier even tanken. Een aantal nemen van de gelegenheid gebruik om een broodje te kopen voor onderweg in de winkel.

Slot Rundale, LetlandNiet ver van de grens, in Letland gaan we slot Rundale bezoeken, een van de mooiste barok kastelen van de Baltische staten en met een prachtige tuin. Het voorbeeld voor dit kasteel waren de kastelen in Frankrijk. Gebouwd in de 18e eeuw en het diende als zomerpaleis van een hertog die erg geliefd was aan het hof van de tsaren maar later in ongenade viel. De bouw lag tijdelijk stil en werd later hervat door tsaar peter III. In de Sovjettijd was het gebouw in gebruik als middelbare school. Mooie kamers en een aantal grote zalen – prachtige meubels en porselein en in bijna elke kamer en mooie tegelkachel.

Achter het kasteel ligt een prachtige tuin mee duizenden verschillende soorten met prachtige tuinen en duizenden rozenrozen en zo uitgebreid dat je er heerlijk kunt wandelen. Het is vrijdagmiddag en er komen vele bruidsparen foto’s aken en feestvieren.

Onze eindbestemming vandaag is Riga, de hoofdstad. Morgen gaan we de binnenstad bekijken met een stadsgids waarbij vooral de gebouwen in Jugendstil aan bod komen. Maar vanavond brengt de chauffeur ons met de bus naar het centrum voor een eerste kennismaking mat de stad. We stappen uit bij het operagebouw omdat daar de haltes vlakbij zijn van de trams die ons terugbrengen vanavond naar het huis van de zwarthoofdenhotel (de 2e reis zitten we trouwens in een hotel in een ander deel van de stad. Smaken lopen we van het operagebouw naar het vrijheidsbeeld en via een straat vol met terrassen naar het stadhuisplein met de prachtige gevels van de gildehuizen.

Morgen dus de hele dag in Riga!!