Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland Dag 8

16 juli 2017 - Tartu, Estland

Dag 8 :  Riga – Sigulda – Tartu

Het is zondag vandaag en we gaan voor de 2e keer een grens over, hoewel we daar natuurlijk niets meer van merken. Het zijn Schengenlanden en we zien alleen borden langs de weg waarop staat hoe hard we mogen rijden.

Maar eerst gaan we naar de stad Sigulda in het Nationale Park Gauja gelegen. Het stroomdal van de rivier de Gauja is diep uitgeslepen en soms zijn de steile rotswanden zon 85 m hoog. We komen onderweg eerst een bobsleebaan tegen: Sigulda, ruïne van het kasteel van de zwaardvechters1420 m lang en niet alleen voor de profs. Als toerist mag je ook een ritje maken: in de zomer op wieltjes en in de winter op ijzers.

Wij rijden echter door om eerst te stoppen voor wat foto’s bij de ruïne van de burcht van de Zwaardridders. Uit de 13e eeuw maar in de 16e en 17e eeuw verwoest. In de zomer zijn er soms concerten op de binnenplaats.

Maar ons eigenlijke bezoek betreft het museum reservaat Turaida. Daar staat ook was ruïne, nu in alle glorie hersteldeen burcht uit de 13e eeuw die in de 18e eeuw gedeeltelijk uitbrandde. Maar de ruïne is weer opgebouwd en er is een klein museum bij met o.a. archeologische vondsten. Er staat ook een kerkje maar aangezien het zondag is wordt er een dienst gehouden die nogal lang duurt. De toren van de burcht kan beklommen worden en er is ook een beeldentuin met een aantal uit natuursteen gehouwen sculpturen. Een er van is het beeld van Barons, de verzamelaar van de vierregelige verzen (dainas) die overal in het land worden gezongen en vele varianten kennen.

lunchen bij de heksenOok tijd voor koffie hier en even na 12 uur gaan we op weg naar onze lunchplek: ragan kekis = de heksenhut. Het is hier altijd druk want er zijn niet zoveel eetgelegenheden in deze streek. Maar wij zijn redelijk vroeg en behalve een zelfbedieningsrestaurant (heerlijke paddenstoelensoep!!!) zijn er 2 supermarktjes – een viskraam – een benzinepomp waar ze sandwiches verkopen en aan de overkant van de weg kun je ook nog eten.

Daarna op weg naar Estland. Er wordt nogal op een aantal plaatsen aan de weg bijna in Estlandgewerkt en het hele stuk is een 2 baans weg dus er zijn delen waar het verkeer om de beurt over 1 baan moet. De plaats waar wij  de grens passeren ligt in 2 landen: het Letse deel heet Valka en het Estse deel heet Valga.

In Valka houden we nog een laatste stop bij een supermarkt annex cafetaria en dn gaat het naar de studentenstad Tartu, in het oosten van Estland. Morgen gaan we hier o.l.v. een stadsgids de binnenstad (en een paar buitenwijken) bekijken maar als we ons geïnstalleerd hebben op de kamers spreek ik een tijd af met de liefhebbers om langs de rivier richting het centrum te lopen.

stadhuis Tartu, de studentenstadOp het stadhuisplein en de straten in de omgeving ervan zijn namelijk vele gelegenheden om te eten en niet alleen de Estse keuken is aanwezig. Het aanbod is zeer internationaal. Het is gezellig in de stad (vele terrassen) en ook langs het water is het goed toeven in de diverse bars met terras. Bovendien heeft ook het hotel een terras.

Morgen de stad verkennen en na de lunch naar Tallinn