Ardennen 2014 5

13 juli 2014 - Virton, België

13 juli: Virton

Er is voor vandaag regen voorspeld en we hebben al dagen veel gelopen dus we besluiten een dag door te brengen met onze gewone schoenen aan en niet de wandelschoenen. We hebben gelezen dat er in Virton een museum is met en tijdelijke tentoonstelling over W.O.I  vanwege het uitbreken van de oorlog precies 100 jaar geleden.

Virton centrum, de klokken luiden voor de misDus rijden we binnendoor over kleine weggetjes naar de eeuwenoude stad, al ontstaan in de Gallo-Romeinse tijd (Verunum = heuvel / tumulus = keltisch) Virton komt dus niet van de samentrekking van de 2 rivieren Vire en Ton want dat is niet hier). De stad is vaak in andere handen gekomen via allerlei verdagen: graafschap Chiny – hertogdom Luxemburg – frankrijk – Spanje – Habsburgse Oostenrijk en na 1815 wordt heet Belgisch Nederlands en later Belgisch.

De binnenstad ligt in een cirkel die nu de rondweg rondom het centrum is maar waar vroeger de stadsmuren liepen met enkele stadspoorten. (11e – 13e eeuw)

De auto kunnen we makkelijk kwijt. De mensen zijn nog niet echt wakker hoewel even wat lkkers halen bij de bakkerde bakker natuurlijk altijd open is op zondagochtend en we halen dus een lekker zoet broodje. We zien een heerlijk donkerbruin brood in het schap liggen maar we kopen het niet omdat we in de tent nog wat brood hebben liggen. Wat hebben we er later spijt van als we besluiten het toch maar te kopen want het blijft natuurlijk dagenlang goed te eten: het is verkocht!!

Om 10 u opent het  Gaume museum: redelijk uitgebreid en met afdelingen archeologie – industriële kunsten (veel van de smederijen) – etnografisch (de bevolking en hoe ze leefden) – gewoontes en belang van de religie in hun leven – interieurschone kunsten en folklore. En dan ook een tijdelijke tentoonstelling aan de hand van schilderijen van de lokale schilder Nestor Outer die de gruwelen van een grote veldslag in augustus 1914 op doek heeft weergegeven en ook een boek daarover heeft uitgegeven. In vitrines liggen allerlei voorwerpen die te maken hebben met het leven tijdens de Grote Oorlog. Interessant.

Daarna is het tijd voor koffie en we lopen een rondje. Bij de kiosk van het stadje staat aangekondigd dat er elke zondag tussen 11 en 1 een gratis concert is dus we blijven in de buurt. Er wordt uiteindelijk veel geoefend op het geluid etc maar als we stemmen van instrumenten maar het concert komt nog niet echt op gangom 12 u wegrijden is er nog geen nummer gespeeld.

Weer via een andere route binnendoor terug naar Chiny, even brood halen in Florenville, en bonbons bij de landelijk zeer bekend staande patissier Edouard (heel lekker en heel prijzig) en dan terug naar de tent.

Het regent al voor we daar zijn en het zal de hele dag niet meer droog worden tot na het eten. We besluiten onze noodvoorraad op te eten: we bakken pannenkoeken diner voor 2met spek en met stroop erop en met een rosé portje erbij komen wij de tijd wel door.

Morgen gaan we weer wandelen, ten noorden van Bouillon want de weersvoorspelling is beter voor de rest van de week

1. Corrie:
    16 juli 2014