Ardennen 2014 4

12 juli 2014 - Chiny, België

12 juli: wandeling van 19 km. totaal!

Florenville – La Cuisine – Roche de Hât - Chiny

Gisteren hebben we zoveel geklommen en gedaald dat we vandaag een beetje vlakke wandeling willen maken over niet al te bergachtig terrein. Hoewel hier bijna alles vals plat is als je denkt dat het vlak is. We hebben bij de tent amper wifi. Een enkele keer kun je 2 minuten iets zien maar email lezen is niet te doen.

Op weg wat gaat worden een route van 19 km!!!!Dus gaan we te voet naar Florenville, binnendoor ongeveer 4 km. Hier bij de VVV mag ik even met de laptop gaan zitten om wat te werken op mijn netbook. Ik kan mijn email binnenhalen en beantwoorden en 2 blogs plaatsen die ik al voorbereid had.  We drinken koffie op een terras en dan gaan we verder wandelen.

Florenville bestaat uit 7 gemeentes met samen 5500 inwoners verspreid over een heel groot gebied met zelfs 50 km grens met Frankrijk en vele wandelkilometers in de vallei van de rivier de Semois. Wij gaan richting La Cuisine (de keuken à gedurende jachtpartijen vroeger door de graven van Chiny werden hier de keukens opgeslagen.

Een klein stukje richting Chiny en dan links het bos in. We lopen zelfs even hier wilden we picknicken!verkeerd richting de rivier waar de kayaks te water worden gelaten voor de tochten te water want de bewegwijzering staat niet overal even goed aangegeven.

Dan zitten we al snel op de wandelroute nummer 25 met de naam Rocher du Hât (Hât is de naam van het bos) door een prachtig bos met mooie wandelpaden, soms met diepe sporen van tractoren maar dan is er vaak een paadje om een boom heen gemaakt. De boswachter en houthakker moet ook af en toe door het bos. Een prachtig uitkijkpunt is bij de rots van 65 m hoog met een mooi zicht op de omgeving en de rivier beneden in het dal.

Hier dalen we af naar de rivier richting Chiny. Beneden aan de rivier hebben we weer een koffiepauze en bij de ingang van het stadje eten we eerst onze boterhammen op.

verhalenverteller met gebarentolk!Chiny is afgesloten voor alle verkeer want dit weekend vindt al voor de 22e keer hier een internationaal verhalenfestival plaats. We moeten 5 € betalen pp als we door het stadje willen. Er zijn stalletjes met allerlei handgemaakte spullen – er zijn eetstalletjes en overal door het stadje verspreid zijn plekjes waar diverse verhalenvertellers staan.

Helaas is mijn Frans niet al te best (mijn Spaans isbeter) om de verhaallijn te volgen maar het publiek is enthousiast en de sfeer is gezellig en bij 1 verteller is een gebarentolk!

Maar wij hebben al ver gelopen en moeten nog een aantal kilometers binnendoor deze voeten hebben rust verdiend na 19 km lopennaar ons plekje. Als we daar eindelijk aankomen hebben we vandaag in totaal 19 km gelopen. Tijd om de schoenen uit te trekken en de voeten even rust te geven. Geen boodschappen doen vandaag – we gaan in Florenville eten vanavond (bij de Griek) om verder de avond niets meer te ondernemen. Genoeg gedaan vandaag!

Morgen gaan we een museumdagje doen in Virton. Even de benen een beetje rust gunnen en bovendien is er regen voorspeld voor morgenmiddag

1. José van bruggen:
    15 juli 2014
    Tonny wat een energie heb jij toch.
    Ga zo door en geniet ervan.
    Leuk om jou reisverhalen te lezen.
    In augustus maak ik nog een trip naar Dresden-Leipzig van de jong
    intra. Ben benieuwd moet ook mooi zijn.
    Groetjes, José