Ardennen 2014 1

9 juli 2014 - Florenville, België

8 juli

D gaat elk jaar op djembe-kamp in de Ardennen maar heeft dan nooit tijd / zin om iets van de omgeving te zien. En aangezien hij nu de smaak van wandelen te pakken heeft (eerst op therapeutische basis) gaan we er van profiteren. We gaan 1,5 week weg, dan laten we de tent staan want ik moet daarna gaan werken in Barcelona en D heeft een week na ons vertrek zijn week met de djembe- club. Hoeft de tent maar 1 keer worden opgezet.

de tent staat!De auto is vol (je neemt altijd te veel mee) en we vertrekken in de regen na de ochtendspits.. De weersverwachting belooft niet veel goeds voor de komende dagen en het regent dus nog steeds al we op de plaats van bestemming aankomen (het miezert) maar als de tent staat wordt het droog. Dus even naar het stadje Florenville voor wat boodschappen – info bij de VVV en terug naar de tent om ’s avonds via de radio te horen dat Duitsland met 7 – 1 heeft gewonnen van Brazilië! (morgen moeten wij aan de bak)

9 juli

Het is bij het opstaan zo goed als droog maar de nacht is behoorlijk koud geweest Florenville vanaf de torenen D heeft te weinig warms bij zich om aan te doen. Gelukkig is er een Zeeman in Florenville en we wilden toch naar het stadje toe omdat er een toren te beklimmen valt. Dus eerst een warme trui aanschaffen en om 10 uur komt de dame aangerend om de deur van de kerktoren open te doen (zij zat net daarvoor aan een biertje op een terras waar wij koffie zaten te drinken om de tijd te doden) zodat wij 232 treden kunnen beklimmen naar 50 m hoogte voor een prachtig uitzicht. (helaas regent het weer) Door deze streek meandert het riviertje de Semois en die is van alle kanten te bekijken. Ook de 48 klokken van de beiaard zijn te bewonderen.

de ru:ines van de oude abdijGeen wandelweer vandaag dus we besluiten naar Orval te rijden en daar de ruïnes te bezoeken van de oude abdij. De eerste kapel hier is uit de Frankische periode – in de 10e eeuw volgt een oratorium maar de Benediktijner monniken vestigen zich hier in 1070. Ten tijde van de Franse revolutie wordt alles hier vernield en pas vanaf 1926 zitten hier Franciskaner monniken die nieuwe gebouwen neerzetten en zich o.a. gaan bezighouden met het brouwen van Trappist bier: Orval en het maken van Orval kaas

Legende: de tante van Godfried van Bouillon (die van de Kruistochten) en eigenares de oude apotheekvan de gronden van Orval zou haar trouwring verloren hebben in een fontein. Biddend tot Onze Lieve Vrouw sprong er een forel uit de vijver met de ring in haar bek. Zij riep: het is hier een Val d’ Or (gouden dal) en zij was zo dankbaar dat ze de monniken voldoende grond graf om de abdij te bouwen à Orval

Terug naar de tent – wat eten en rusten en wachten op het einde van de regen maar dat zit er voorlopig niet in. Dus besluiten we ’s avonds toch maar even naar het stadje te rijden om in een bar naar het voetballen te kijken: Nederland – Argentinië (met strafschoppen verloren).

Het wordt een latertje als we na terugkomst nog even wat drinken en kletsen maar de regen is ondertussen gestopt!

Voorspelling voor morgen is droog dus dan op het programma een wandeling van een kilometer of 8 met wat hoogteverschillen in de buurt van Sainte Cécile