Ardennen 2014 2

10 juli 2014 - Florenville, België

10 juli 2014:: Sainte Cécile - Chassepierre

Het is droog als we opstaan en dat zal het de hele dag ook blijven. Het slechte weer is voorlopig voorbij. We zijn wel laat wakker geworden (kort nachtje toch nog) dus snel ontbijten, wat brood klaarmaken voor tijdens de wandeling en voldoende flesjes water mee.

D heeft op internet een aantal blogs gelezen van uitgebreide beschrijvingen van wandelingen en om te beginnen gaan we er een doen van zo’n 8 kilometer in de bossen rondom het stadje Sainte-Cécile en langs de rivier de Semois.

Chassepierre vanaf vanaf het viewpointDus op weg: vlakbij Chassepierre zien we eerst nog een uitzichtpunt, dus we zetten de auto aan de kant om van het uitzicht op het stadje te genieten. Mooi oud stadje (50 meter lager) en besluiten daar vanmiddag doorheen te rijden – wat te drinken en te kijken.

Een paar kilometer verder ligt ons startpunt: de auto parkeren bij de kerk, rugzak mee en proberen het eerste stukje van de beschrijving te vinden wat nog niet echt meevalt. We lopen in ieder geval in de goede richting en al gauw vinden we een zijweg het bos is (helling 11 %) richting rivier. Hier hebben we mooi zicht op de rivier en we wandelen er een hele tijd langs via een fijn pad. Op een gegeven moment is er zelfs een mooi plateautje langs het water met picknicktafels: tijd voor de lunch.

Dan verder langs het water waar de begroeiing alsmaar dichter wordt en het pad nu is het pad nog breedsteeds smaller. Ook redelijk veel modder want het heeft natuurlijk dagen geregend. Heerlijk wandelweer, niet te warm. Het laatste stuk van de wandeling is langs een camping en dan door het stadje weer terug naar de kerk waar onze auto staat: 8,5 km gelopen!

Binnendoor rijden we dan naar Chassepierre: Casa petrea = stenen huis

vroegere wasplaats ChassepierreEen kerkje uit 1702 gewijd aan St Maarten met een oud kerkhof staat op de plaats waar vroeger een kasteel stond – een oude molen – vele huizen uit de 18e en 19e eeuw

Naast de kerk en via een trapje naar beneden te bereiken is een netwerk van ondergrondse galerijen, gegraven door de mens in de kalkrots, en die uitkomen in de kelders van de pastorie (le trou des fées)

Hier heerlijk even op een terras ook wat drinken en dan via de supermarkt (we moeten tenslotte ook eten) naar de tent om te relaxen – te koken – te niksen en redelijk op tijd naar bed (12 uur) om rond 2 uur wakker te worden van geritsel: er zit een kat in de tent bovenop een stoel om hoog een plastic tasje kapot te bijten waar wat afvalplastic in zit wat blijkbaar naar vlees ruikt. Weggejaagd maar na een kwartier weer terug dus alles buiten hoog opgehangen en op hoop van zegen weer gaan slapen: niets meer gehoord

1. Corrie:
    14 juli 2014
    Het weer blijft nu goed,veel wandelplezier. Groet