Noord Spanje en Picos de Europa dag 10

2 juli 2014 - Toledo, Spanje

2 juli 2014: Toledo – Barajas – Rotterdam

De laatste dag alweer vandaag. De chauffeur moet vanavond, als wij op het vliegveld van Madrid aankomen, nog helemaal door naar Málaga. Daar is hij zeker niet voor middernacht dus kan hij ons, i.v.m. de tachograaf en de rijtijdenwet, niet naar de stad brengen voor het bezoek. En aangezien het net te ver lopen is, maar het vooral ook steil omhoog lopen is, gaan we per 4 personen met de taxi naar het plein Zocodover, het hart van de stad. Dat is goedkoper zelfs dan met de stadsbus. Dus bloemen van de Corpus Cristi nog voor de afbeelding van de monstransrond kwart over 9 komen 6 taxi’s aanrijden voor de rit naar het centrum en van daaruit gaan we te voet verder. Ik leg uit wat de mogelijkheden zijn op het plein + Alcázar + Museo Santa Cruz (gratis) en dan gaan we wandelen langs een aantal bezienswaardigheden zoals natuurlijk de kathedraal – Bisschoppelijk paleis – gemeentehuis (de architect was de zoon van El Greco) – de vroegere vertaalschool (van Arabisch naar Latijn en van Latijn/ Spaans naar Arabisch waardoor er veel kennis kwam in de 3 culturen die hier eeuwenlang vreedzaam samenleefden (Joden – Christenen – Moslims)

damasquino werk: zoon van de grote meesterNatuurlijk nemen we ook weer een kijkje in het atelier waar het damasquinowerk wordt gemaakt: gouddraad ingelegd in motieven op staal. De meester (en nu ook zijn zoon) maakt de motieven uit het oud Damascus en de rest maken de zogenaamde renaissance motieven. Al met al een werkje dat goede ogen vergt.

Langs de kerk santo Tomé waar een beroemd doek hangt van El Greco (zijn grootste werk): de begrafenis van de Conde van Orgaz en dan zitten we al midden in de vroegere Joodse wijk.

We bezoeken hier namelijk het Sefardisch museum, ondergebracht in de voormalige synagoge en latere kerk del Transito: hier een tentoonstelling over hun vertaalschool Toledo uit de Middeleeuwengeschiedenis, hun verblijf en trek in het Midden Oosten, hun dagelijks leven en de Joodse feesten. Tegenover dit museum is sinds een aantal jaren ook weer het El Greco-museum open. Ingericht in een voormalig paleis en het is een woning die een beetje soortgelijk is aan de woning waar El Greco vroeger woonde, met overigens ook een mooie tuin.

Hierna is het lunchtijd en een paar uur vrij om zelf naar eigen inzicht door te brengen. Rond half 4 staat iedereen weer op het plein, niemand wil te voet terug naar het hotel (omlaag lopend) en dus betaalt nu iedereen zelf de taxi terug.

Manolo, de chauffeur, staat ons al op te wachten dus even een beetje omkleden voor de terugreis en dan op weg naar Madrid, Adolfo Suarez Barajas vliegveld. Inchecken gaat  zelfs ver voor de afgesproken tijd want men opent het loket als ze zien dat we er als groep al staan. Het uiteindelijke vertrek van het vliegtuig is bijna een half uur te laat maar door de gunstige wind komen we gewoon op de vastgesteld tijd aan.

Het zit er weer op. Even uitrusten en dan ga ik met D zelf 1,5 week kamperen in de Ardennen om te wandelen en wat cultuur te snuiven in de oude kleine dorpjes.

Volgende reis voor mij is: 24 juli 5 dagen Ontdek Barcelona (geen straf!)