Andalusië en Gibraltar: 8 daagse reis van De Jong Intra Vakanties: dag 5

9 mei 2015 - Sevilla, Spanje

Andalusië en Gibraltar: Dag 5: Sevilla

We zijn vandaag de hele dag in de stad. De chauffeur moet vandaag een dag rust (rijtijdenbesluit) en er komt een andere bus om ons even naar het verste punt van vandaag te brengen zodat we de rest van de dag de bus niet meer nodig hebben.

Casa de Pilatos, ingangWe bezoeken hier in de stad met de 8daagse reis (Andalusië / Gibraltar): o.l.v. een gids: Casa de Pilatos:Het is een privé paleis van een van de rijkste families van Spanje met vroeger een hele grote band met het Spaanse koninklijk huis (de bastaardlijn). Men zegt dat de opdrachtgever: Don Fadrique de Ribera = 1e markies van Tarifa zich heeft laten inspireren door het huis van Pilatus in Jeruzalem. Hij was ook onderkoning in Italië en heeft daar veel kunst gekocht, o.a. Romeinse beelden van meer dan 2000 jaar oud.

Prachtig tegelwerk aan de wanden – mooie ruimtes – mooie kapel en vooral 2 overal tegeltableauxmooie tuinen. Het paleis staat midden in de voormalige Joodse wijk, nu heet de wijk Santa Cruz (sinds 1492 wonen er niet genoeg Joden meer in Spanje om een gemeenschap te vormen.)

Daarna wandelen we door deze wijk en nemen we onderweg de tijd voor koffiepauze voordat we het 2e monument in gaan: de kathedraal

koning Fernando III, de heiligeHet is de grootste gotische kathedraal ter wereld en de 3e grootste kerk ter wereld na de St. Pieter in Rome en St. Pauls in Londen en als je binnenkomt weet je niet waar je moet beginnen te kijken. Prachtig hoofdaltaar  met heel veel bladgoud– mooie glas-in-lood ramen. Gebouwd op de resten van de voormalige moskee vanaf de jaren 1400. Prachtige schatkamer met o.a. schilderij van San isidoro. Hij was bisschop van Sevilla in de 6e eeuw en schreef alles in een boek wat hij wist. Hij schreef dus eigenlijk de eerste encyclopedie en sinds een paar jaar is hij dan ook de patroonheilige van internet en dat is geen grapje.

we zien het graf van Columbus (er ligt een paar gram van hem is onlangs bewezen met DNA onderzoek) en ook het graf van zijn zoon en de doopkapel. Hier hangt een schilderij van Murillo waar in de 19e eeuw door een koster met schulden een stuk uit is gesneden met daarop de H. Antonius. Verkocht aan….? En de koster is nooit meer gezien maar jaren later hoort een kunsthandelaar in New York van de diefstal en hij heeft ondertussen het werk in handen. Hij is zo eerlijk om het terug te geven aan de kathedraal en het doek is weer hersteld:  De H. Antonius van de verloren voorwerpen heeft zichzelf teruggevonden!!

De middag is vrij voor iedereen en er is de mogelijkheid om eerst nog de toren van vanaf de klokkentoren zien we tijdens de 1e reis de rook van het neergestorte vliegtuigde kathedraal te beklimmen (mijn knie is bijna hersteld tijdens de 3e rit dus ik waag me er alleen de 1e keer aan en gun mijn knie rust voor de wandeling van morgen).

Dan zijn er vele mogelijkheden: winkelen – Alcazar met de tuinen – metropol parasol, de grootste houten constructie ter wereld – naar de rivier of naar het terras bij het zwembad in het hotel tegenover (ons hotel heeft geen zwembad maar in tegenstelling tot vroeger zitten we nu wel in de stad en niet daarbuiten)

en 's avonds dit heerlijke toetjeOm 8 uur schuiven we weer aan in het Italiaanse restaurant San Marco op de hoek waar we kunnen genieten van een heerlijk keuzemenu, met de goddelijkste chocoladesaus over de profiteroles (soesjes!!!)

Genoeg voor vandaag. Morgen naar Jerez de la frontera voor churros en sherry – (vis) eten bij Romerijo in El Puerto de Santa María en (weer) bijpraten met vriend Ed die daar al een tijdje woont en dan via de Sierra de Grazalema naar het hotel in Grazalema. Maar dat wordt dus het volgende blog

en nu ik dit blog plaats zit mijn linker ringvinger in een spalk. strekpees is kapot en het euvel heet "malletvinger", zoek maar op google! 10 dagen in de spalk en dan terugkomen in het ziekenhuis in Sevilla (ik ben er dan weer!) kan heel lang duren lees ik, dus wie mijn koffer de komende 2 weken wil dragen is welkom. ik moet ook zoveel mogelijk een mitella om!! wordt moeilijk garnalen pellen morgen in el Puerto de santa maría, Ed!!!!!!!

1. Ed van Daal:
    23 mei 2015
    Natuurlijk leef ik met je mee! Maar misschien kun je nu beter met de knie garnalen pellen. Oefening baart kunst! Anders doen we het morgen op de 'Duitse manier'. Leg ik morgen uit. Groetjes, Ed.
  2. Tonny:
    23 mei 2015
    gezellig Ed, ik wil alles leren!
  3. Annemie:
    23 mei 2015
    Hoe kom je daar nu weer aan. Je bent echt onthand!!!