Andalusië en Gibraltar: 8 daagse reis van De Jong Intra Vakanties: dag 6

10 mei 2015 - Grazalema, Spanje

Andalusië en Gibraltar

Dag 6:: Sevilla – Jerez – El Puerto de santa maría – Benamahoma – Grazalema

De 6e dag al weer. Het gaat snel op deze reis want de dagen zijn goed besteed. Rond kwart voor 9 rijden we de stad Sevilla uit en aangezien het zondag is, is het erg rustig op de weg. We gaan richting Cádiz en zien voor we de afslag nemen nog net de mooie brug van het 5e eeuwfeest over de rivier de Guadalquivir. Daar ga je over als je richting Mérida, Extremadura rijdt.

even een pondje halen voor de hele groep om te proevenOm niet al te veel tijd te verliezen met het rijden langs slapende dorpjes nemen we een stukje de tolweg. Het is bovendien niet duur dus goed te doen. Op deze manier hebben we namelijk tijd om eerst in Jerez de la Frontera koffie te drinken (of de dikke chocolademelk) en churros te eten. In het zuiden is dit het typische ontbijt en wij doen dus gezellig mee aan de traditie. Op het plein voor de markt (helaas, zondag en dus niet open) koop ik een pond churros, vers gebakken en laat iedereen van de groep proeven. Meestal kijkt de man hoeveel mensen ik bij me heb die foto’s maken en bij een grote groep krijg ik ook heel wat extra’s Ik noem het altijd oliebollenfrites (meel – water – zout: meer is het niet).

We gaan namelijk daarna een bezoek brengen aan de sherrybodega van Gonzalez met het treintje mee van Tio PepeByass (Tio Pepe) en we krijgen daar 3 soorten sherry te proeven dus is het wel handig om een ondergrond te hebben

De rondleiding begint met een rit in een treintje langs een veld waar de druiven groeien zoals in de sherrydriehoek – langs de kuiperij – de ruimtes waar de cognac wordt gedistilleerd – de opslagmagazijnen: miljoenen liters liggen te wachten om op zijn tijd gebotteld te worden)

en dan proeven!!We lopen natuurlijk ook langs de vaten waar de diverse soorten liggen en daar wordt ook het systeem van rijpen uitgelegd: uit de onderste vaten van 600 liter (met 500 liter sherry) wordt elk jaar een/derde gebotteld en van de vaten daarboven gaat steeds een/derde naar het vat eronder: solera-systeem. Met behulp van een film wordt e.e.a. nog een keer uitgelegd en dan is het toch tijd om 3 soorten sherry te gaan proeven en daarna gaan we naar het volgende plaatsje om te eten

El Puerto de Santa María ligt aan de baai van Cádiz en bij het restaurant El en dit eten wij dan!!!! mmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Romerijo ga je vis en/of schaaldieren kant en klaar kopen in hun winkel aan de zijkant van het gebouw, daarna neem je plaats op het terras waar je een bord en bestek krijgt en je een drankje bestelt met evt. een salade en dan maar eten!! Do in Rome what the romans do!! ’s Lands wijs ’s lands eer en het is er altijd druk. Sinds vorig jaar woont hier ook nog eens een vriend van mij dus op deze reis kan ik steeds tijdens de lunch een uurtje bijkletsen!! Gezellig!

Na de lunch rijden we langs een aantal witte dorpjes (pueblos blancos) zoals Arcos de la frontera en bij het dorpje El Bosque gaan we de Sierra de Grazalema in en rijden we bergop. Nog een korte stop in Benamahoma (zoon van Mohamed), een 35 minuten lopen richting Grazalema: heerlijk in de gezonde bergluchtdorpje tegen een heuvel aangeplakt met 500 inwoners waaronder 1 Nederlander, en dan rijden we naar de pas op 1103 m: El Puerto de Boyar. Daar ga ik met de mensen die goed kunnen lopen een wandeling van ongeveer 40 min. maken in de richting van Grazalema. Als we het stadje kunnen zien liggen maken we een groepsfoto en dan rijden we naar ons hotel in Villa turística Grazalema met een prachtig uitzicht op het stadje. Een heerlijk zwembad en de mensen met een kamer beneden hebben zelfs een tuintje aan het zwembad en de anderen een balkon!!uitzicht vanaf het hotel op Grazalema

Morgen naar Ronda en door de bergen naar Algeciras