Andalusië en Gibraltar: 8 daagse reis van De Jong Intra Vakanties: dag 4

8 mei 2015 - Córdoba, Spanje

Dag 4: bezoek aan Córdoba en naar Sevilla

meer dan 200 miljoen olijfbomen in Spanje!!!!Na een heerlijk ontbijt vertrekken we om 9 uur richting Córdoba. We rijden nog steeds langs de uitgestrekte olijfboomgaarden. Onderweg wordt ook hard gewerkt aan de wegen en binnenkort zullen we ook hier in de buurt van Baeza 4 baans wegen hebben. Voor we Córdoba bereiken houden we eerste een koffiestop (die noem ik overigens altijd “technische stop: cafeïne – nicotine – urine”) Op deze manier kunnen we na aankomst in de stad meteen beginnen met de wandeling.

Sinds vorig jaar moeten ook hier de gidsen allemaal een microfoontje hebben en de luisteraars een zendertje met een oortje. Wel een stuk rustiger zo zonder alle schreeuwende / hard pratende gidsen. Je kunt nu ook gewoon even een foto maken of rond kijken want je hoort gewoon wat er gezegd wordt.

Bij binnenkomst in de stad komen we langs het terrein waar ze de feesthuisjes van de hoofdpoort van de Feria wordt opgebouwdde feria (jaarmarkt) aan het opbouwen zijn en ook van de grote toegangspoort: een replica van de moskee. Tijdens de 1e reis wordt al gebouwd – bij de 2e reis schiet het al op dus waarschijnlijk is tijdens de 3e reis de feria.

We beginnen het bezoek, met de Duitssprekende gids Inés, in de voormalige Joodse wijk: het bloemenstraatje – vele smalle straatjes – het beeld van de Joodse filosoof Maimonides – de joodse synagoge (als enige over gebleven in Andalusië) – de zoco (winkeltjes) met een prachtige patio etc.

meer dan 850 zuilen in de moskeeDan is het tijd voor het meest indrukwekkende gebouw van deze reis: de Mezquita met in het midden een kathedraal. Tussen de 8e en de 10e eeuw is in verschillende periodes de moskee gebouwd en vergroot in de belangrijkste islamitische stad in het westen in de Middeleeuwen. Meer dan 800 pilaren vormen het interieur en na de herovering van de christenen zijn er vele kapellen in gebouwd en zelfs met toestemming van Karel V een grote kathedraal die in het reusachtige gebouw in het niet valt. Het totale gebouw meet 130 x 180 m en je blijft je steeds verbazen, waar je ook kijkt. Pilaren van albast (oriëntatiepunt voor de blinden om in albasten pilaarde goede richting te bidden ) – een wenspaal van vulkanisch materiaal – een pilaar waar iemand een christus aan het kruis heeft uitgekrast – de prachtige qibla wand met mihrab – de kerkschatten in  de sacristie etc. etc.

Na dit bezoek is er tijd voor de lunch (tapas) en rond 4 u vertrekken we naar Sevilla waar we 2 nachten zullen blijven. Sinds dit jaar zijn ook de gasten van deze reis ondergebracht in een hotel in de stad en niet een aantal kilometers daarbuiten. Wel zo fijn want morgenmiddag heeft iedereen vrij en kan men op eigen gelegenheid terug naar het hotel.

Na het avondeten is er gelegenheid om mee te gaan op een avondrondrit door een deel van de stad (optioneel en bij voldoende aanmelding.

Plaza de EspañaWe bezoeken dan o.a. een deel van het park María Luisa met 3 mooie gebouwen (er wordt tijdens de 2e reis een scene van een Bollywoodfilm opgenomen) – de fontein van plaza de España (de tegeltjes op de muren zijn voor morgenmiddag) – de tuinen van Murillo – het centrum met de verlichte kathedraal tijdens en korte wandeling) – plaza de toros – een aantal bruggen – een deel van de Expo “92 (het is net een beetje te donker) en de wijk rondom de kerk van La Macarena met ook de oude stadsmuren.

Rond half 12 zijn we weer terug in het hotel en kunnen we gaan genieten van onze nachtrust.

Morgen gaan we met een stadsgids Sevilla verkennen