Andalusië en Gibraltar: 8 daagse reis van De Jong Intra Vakanties

6 mei 2015 - Granada, Spanje

Dag 1: dinsdag: vlucht Amsterdam - Malaga en met de bus naar Granada.

Ik ben dit jaar begonnen aan een marathon uitzending naar Spanje. Ik ga 3 keer na elkaar de 8 daagse rondreis door Andalusië maken dus ik ga daar 1 verslag van maken in de komende weken.

een kopje koffie op Schiphol. Ik ben er klaar voor!!Transavia bepaalt meestal op welke tijd we  de vluchten hebben. Vorige jaren was dat vaak in de ochtend en op de  laatste dag in alle vroegte terug. Dit jaar is de vlucht in de middag en hebben we de laatste dag nog de hele dag om te besteden. (elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen)

De vlucht naar Malaga vertrekt dus dit keer op dinsdagmiddag om half 5 vanaf Schiphol en in 3 uur tijd zijn we op de luchthaven van Malaga. De koffers komen daar normaal gesproken zeer snel op de band en samen kunnen we dan lopen naar op weg naar de luchthaven van Málagade plaats waar alle touringcars staan te wachten. In de hal beneden bij de bussen staat zelfs een scherm waarop je kunt zien op welke plaats de bus voor de groep van De Jong Intra staat te wachten

Het is 1,5 u rijden ongeveer naar ons hotel in Granada (hotel Corona de Granada) en daar wachten ze zelfs op ons met het buffet om nog wat te eten. Voor ons een beetje laat maar we hebben wel honger en het smaakt uitstekend!!

Dag 2: Granada

zuilen van hercules bij Paleis Karel V in heet AlhambraOp de 2e dag is het bezoek van de stad Granada helemaal afhankelijk van de tijd dat we het Alhambra kunnen bezoeken en dat is elke reis weer een verrassing. Er komen zoveel bezoekers per dag dat er per half uur maar een beperkt aantal bezoekers binnen mogen ( en dat delend voor de groepen met gids en de individuele bezoeker)

We hebben deze maand het bezoek in de ochtend (de 1e groep van 5 mei moet alweer om 8 u in de bus zitten – vakantie is soms geen pretje!!!) en de gidsen wachten ons op bij de ticketverkoop / ingang Generalife.

Bezoekvolgorde is dus ook weer afhankelijk van de tijd op het ticket voor de de gerestaureerde leeuwen van de Patio de los Leoneseigenlijke paleizen. Het Alhambra (het rode huis) bestaat uit 3 delen: Alcazaba – Moorse paleis Alhambra – de tuinen Generalife. Binnen de muren bevinden zich ook nog de resten van de vroegere medina – voormalig klooster en nu de parador (staatshotel) – voormalige moskee en nu een kerk. Het Moorse paleis is eigenlijk nog het enige Arabische paleis wat over is uit de 14e – 15e eeuw. De Middeleeuwen!! En dus uniek!!

er wordt een t.v. serie opgenomen over Carlos VOp het terrein zijn ze nu ook een t.v.-serie aan het opnemen over het leven van Karel de Vijfde (Carlos 1 in Spanje). Vorige jaren waren ze ook al met een serie bezig maar die ging over zijn grootouders, de Katholieke Koningen en vooral over de koningin Isabel.

Goede lopers gaan na het bezoek met mij lopend naar beneden naar het centrum voor een wandeling langs o.a. het standbeeld van Isabel met Columbus – Corral del Carbón – het gemeentehuis – Plaza BibRambla en ik wijs alvast de Koninklijke kapel waar de Kath. Koningen begraven liggen + Johanna de waanzinnige en haar man Filips de Schone.

Dit bezoeken we vanmiddag want na de lunch gaan we met de bus omhoog naar de zicht op Alhambra vanaf mirador San Nicolasandere heuvel van de stad om uit te stappen bij Mirador San Cristobal en dan wandelen we door de wijk Albaycín naar Mirador san Nicolás en daarna dalen we af naar het centrum via allerlei kronkelstraatjes en trapjes en steegjes.

Na het bezoek aan de koninklijke kapel is iedereen even vrij om een terrasje te pikken en zich op te frissen voor het avondeten. En na het eten ga ik nog met de liefhebbers naar een flamenco-show. Goed besteed deze tijd in de stad Granada.

Morgen naar Baeza en Ubeda!!

1. Corrie:
    9 mei 2015
    Leuk om het weer terug te zien,herkenning alom. Mooi.
  2. José van bruggen:
    11 mei 2015
    Het blijft een prachtige reis. Ik geniet weer van je verhalen.
    Succes Tonny.