Andalusië en Gibraltar: 8 daagse reis van De Jong Intra Vakanties: dag 3

7 mei 2015 - Baeza, Spanje

Dag 3: Baeza – Úbeda. We gaan vandaag 2 pareltjes van de renaissancekunst bezoeken en het zijn ook de 2 eerste stadjes die in Andalusië werden heroverd op de Moren.

straatje in BaezaBaeza: werd al veroverd in 1227 en er kwam een gilde van de 1e Compañía van 200 ballesteros = boogschutters. Dit waren adellijke ridders en ze werden na elke slag natuurlijk altijd beloond met land of grond in de stad om hun paleisje te bouwen. De gevluchte Moren gingen wonen in een nieuwe wijk in Granada (Al Baycin).

Na de koffie op het terras (de koffers worden naar het hotel gebracht want de kamers zijn nog niet klaar)  beginnen we aan de wandeling en we zien o.a.

-          Plaza del pópulo met een heel oud Ibero-romeins beeld op de fontein. Ook een voormalig slachthuis uit de 16e eeuw, met het wapen van CarlosV. Ook casa del populo uit de 16e eeuw met 6 nissen waar vroeger de schrijvers zaten om voor de analfabeten de brieven te schrijven

universiteit Baeaza: klaslokaal uit 1912-          De universiteit uit de 16e eeuw. 1e rector was San Juan de la Cruz. Er is ook nog een oud klaslokaal waar de dichter Antonio Machado Franse les gaf tussen de jaren 1912 en 1919

-          Een aantal andere paleizen en een Romaans kerkje Santa Cruz en daar Romaans kerkje Vera Cruz, Baezahoort een museum bij van de processie van de Goede Week. Prachtig om de 2 pasos te zien (draagbaar). De zilveren wordt gedragen door 40 vrouwen en de zware gouden door 40 mannen!!

-          We zien de kathedraal (mooie verzameling koorboeken – oud seminarie – oud raadhuis met het  wapen van Johanna de waanzinnige etc. etc

tapas in La Bodega, BaezaNa de wandeling hebben we even tijd om de koffers naar de kamer te brengen. We slapen in een verbouwd klooster!! En dan is het tijd om tapas te eten in de Bodega:  salade pipirrana (specialiteit uit de streek) – Manchego kaas en serranoham – chorizoworstjes – lomo (varkensfilet)  met champignons – ochios broodje met paprikapoeder – tinto de verano om te drinken en koffie toe.

Rond half 4 gaan we een paar km rijden naar het andere stadje: Ubeda

De stad bestond al in de Moorse tijd en leefde vooral van de handel en de keramiek + het maken van manden en matten van espartogras.

Ook hier werd de stad na de herovering herbevolkt door edellieden en landheren die de koning hadden begeleid. De stad werd een soort prestigeobject voor de macht van de Spaanse adel in de Gouden Eeuw dus veel renaissance.

Hier zien we o.a.:  Een paleisje uit de 15e – 16e eeuw met een grote verzameling privé-paleisje met veel curiosa, Ubedacuriosa van eeuwenoud. Ook de parador in een voormalig paleis

De kerk Santa Maria de  Reales alcazares, geboued op een voormalige Moorse citadel + de privé kerk van de secretaris van Carlos V etc. en daarna hebben we tijd om nog wat  te drinken en tijdens de 2e reis is het zo warm dat we bijna allemaal naar de bejaardensoos gaan (binnen) waar de mannen uit de stad zitten te kaarten en domino spelen.

Om 8 u genieten we van een heerlijk diner in THR Baeza en is het tijd om de kamer mijn kamer in het hotel in Baeza: ik heb het weer getroffen!!op te zoeken en te relaxen

Morgen bezoek aan Cordoba en slapen in Sevilla!!

1. Ton tempelmann:
    15 mei 2015
    Oh Tonny wat leuk dat die mannen nog steeds domino spelen en kaarten.Fijne reis gewenst verder en met veel genoegen lees ik je verhalen weer.