Alpujarras en flamenco

8 juni 2011 - Granada, Spanje

De 8e dag van de reis is altijd een hele bijzondere rit. Vanuit Nerja nog een klein stukje kust (met viskweekvijvers in het water) tot Motril. Daarna net in het binnenland een gigantisch stuwmeer waar o.a. het water van de rivier de Guadalfeo in uitkomt (letterlijk: lelijk water) en de ontelbare stroompjes langs de bergen (het heeft flink geregend gisteren dus overal komt water tevoorschijn)

Over Pampaneira heb ik al geschreven, daar is altijd de ochtendpauze. Ligt in de Poqueira vallei samen met o.a. Campaneira en Bubión. Huisjes zijn nog Berbers met platte daken en bijzondere schoorstenen. Na de verovering van Granada in 1492 konden de Moren hier nog een tijdje wonen in het toen bijna ondoordringbare gebied.  Natuurlijk weer ham kijken en eten in Trevélez en op de fuente agriaterugweg afgedaald naar de Fuente Agria bij Pórtugos. De bron heeft ijzerhoudend en koolzuurhoudend water: je ziet de bubbeltjes in de gootjes waar het water door wegloopt en de wanden zijn helemaal bedekt met mos en bruine strepen van de ijzer (roest). Mensen komen van heinde en verre het water in flessen doen om thuis op te drinken, ik vind het echter niet lekker. Als je een flesje vult en je wacht enkele dagen zit er een bruine aanslag aan de binnenkant.

De avond is altijd gereserveerd voor de flamenco-show in een tablao bij de Mirador de San Cristóbal. Een prachtige show met profesionele dansers en muzikanten. Voordat we vertrekken naar de showflamenco tablao komt er altijd in het hotel een Tuna zingen: studentenmuziekgroep - dateert al uit de Middeleeuwen toen de studenten al zingend hun studiegeld probeerden te verdienen. Ze zingen b.v Viva España (natuurlijk) - Granada - clavelitos etc etc. Ze verkopen c.d's maar een fooitje mag ook.

De volgende dag is natuurlijk weer voor een wandeling door het centrum van Granada en in de namiddag een bezoek aan het Alhambra. Na het diner de koffer weer inpakken en de laatste dag is het weer vroeg dag: om 6 u vertrek naar het vliegveld in Málaga. Het vliegtuig vertrok keurig op tijd, ook al moesten er een aantal lichamelijk gehandicapten  in het vliegtuig worden gebracht (op de heenreis zaten zij toevallig ook in ons vliegtuig). Bij aankomst op Schiphol echter begon de vertraging: even een paar rondjes cirkelen want het was druk - landen op de Polderbaan en dat betekent 10 min. taxien - bij aankomst bij de pier was de gate nog bezet! en het duurde een hele tijd voor daar het vliegtuig was vertrokken en wij konden uitstappen en op zoek konden naar de koffer op de bagageband. Met de Pinksterdrukte op de weg viel het mee, dus voor 5 u. thuis.

Reis 3 voor dit seizoen zit er weer op