Het Alhambra

27 mei 2011

Het laatste overgebleven Moorse paleis is al lang Werelderfgoed van de Unesco. Vooral in de maanden mei – juni / sept. – okt. komen er hordes toeristen op af. Sinds jaar en dag zijn de entreekaartjes gecontroleerd te koop. Er mogen ong. 7.500 personen per dag naar binnen en dat aantal wordt in stukjes gehakt van een half uur. Dat aantal wordt dan weer in stukjes gehakt van 5 min. Het is in de drukke maanden heel moeilijk om aan kaartjes te komen en je weet nooit voor granaatappelboom in bloeiwelke tijd de groep de entree heeft, dat is elke keer weer afwachten. Mijn groep bestaat deze keer uit 31 mensen en per gids (dat is verplicht met een groep) mogen er maar 30 personen mee. Dat betekent dus de groep opsplitsen. Ook hier is dit jaar voor het eerst het systeem met een oortje in met een zender zodat de gids overal makkelijk te verstaan is (ideaal!!) We hebben de entree pas om half 7 dus doen we vanaf 5 uur eerst de tuinen en het paleis van Karel V.

Generalife: tuinen van het hemels paradijs. Vroeger de moestuinen van het paleis nu vooral tuinen met 1jarige planten en het zomerpaleis. De componist Manuel de Falla deed hier inspiratie op voor zijn; Noches en los jardines de España. Hier is ook een openluchttheater voor het zomerfestival. DanGeneralife lopen we door de voormalige stadmuren en komen we bij de vroegere medina: de stadswijk met resten van woningen – leerlooierijen – de parador (staatshotel in voormalig klooster) – kerk (voormalige moskee).

Paleis van Karel V: voor de bouw moest een deel van het Moorse paleis worden afgebroken. Begonnen in 1526 (Renaissance) en nooit voltooid. Van buiten vierkant en van binnen rond (oneindig en symbool voor zijn macht) Zijn zoon plaatste de bovenverdieping en Generaal Franco het dak.

Topstuk waar iedereen voor komt zijn natuurlijk de Palacios arabes van de Nazriden uit de 14e eeuw. Al Hamra = het Rode huis (roodbruine kleur van de stenen).

Achtereenvolgens komen we langs: Mexuar (oude raadzaal), latere kapel met – Mirtehof (binnenhof die toegang geeft naar het paleis) – Ambassadeurszaal (hier werden diplomaten ontvangen met Moors tegelwerkkoepelgewelf met de 7 hemelen) – Leeuwenhof met aangrenzende zalen (privévertrekken en kamers van de harem). De leeuwen van de fontein zijn al gerestaureerd maar de fontein en de patio nog niet. Symboliek hier: 4 watergoten naar fontein = 4 rivieren van het paradijs – 12 leeuwen = 12 maanden van het jaar en tekens van de dierenriem – 124 zuilen – Moorse baden etc. etc.

Na 2,5 u is iedereen bekaf en rijden we naar het hotel. Het (voor)laatste buffet (laatste mag je niet zeggen in Spanje want dan ga je dood) – op tijd naar bed want om half 6 gaat de wekker.

De volgende dag is de vertrekdag. Om 8u moeten we vanuit Granada op het vliegveld van Malaga zijn om naar huis te vliegen en de helft van de groep gaat nog een aantal dagen uitrusten aan de kust (Mijas) en zonnebaden. Die zie ik trouwens a.s. woensdag weer op het vliegveld want als zij naar huis gaan kom ik weer terug om deze reis nog een keer te doen, maar dan met een veel kleiner groepje. Hetzelfde blog heeft dan geen zin maar dan probeer ik iedereen lekker te maken met foto’s van de mooie hotels waar we mogen logeren en van het heerlijke eten dat we elke dag mogen nuttigen van de overvloedige buffetten.

De 2e reis van het seizoen zit erop. 4 dagen vrij!