Dag 9: Granada

26 mei 2011

Vandaag de laatste hele dag van de reis. Alles staat in het teken van de Katholieke Koningen en het Alhambra. Granada viel als allerlaatste bolwerk van het Moorse rijk. Boabdil, de laatste Moorse koning, moest de sleutels van de stad overhandigen aan Ferdinand van Aragón en Isabel van BoabdilCastilla. Toen pas was Spanje 1 rijk (in militair en diplomatiek opzicht). Voor de religie wilde zij dat ook, dus alle Joden moesten datzelfde jaar het land verlaten of zich bekeren en dat gold ook voor de Moren. Een aantal mochten verhuizen naar de zuidflank van de Sierra Nevada (juist: de Alpujarras, waar we gisteren waren) als ze maar genoeg belasting bleven betalen. De Inquisitie deed uitgebreid mee met de kerkelijke rechtbank: zweren dat je bekeerd was (bv. door varkensvlees te eten) of je mocht de brandstapel op.

Gisteravond zijn we met een deel van de groep naar de Flamencoshow geweest en dus mocht iedereen uitslapen. Om 10 te voet op weg naar het centrum. Het hotel ligt aan de rand van het centrum en is dus makkelijk te lopen. Eerst komen we langs een stadpark waarin een voormalig huis van de familie van de Spaanse dichter en dramaturg Federico García Lorca. Hij was zeer bevriend met Luis Buñuel en Salvador Dalí en had een rondreizend toneelgezelschap. Maar hij was ook homoseksueel en had banden met de linkse politiek dus werd hij een doelwit voor nationalistische aanslagen. Hij werd dus door een fascistisch vuurpeloton gedood.

Eenmaal in het centrum bezoeken we o.a. het gemeentehuis (een voormalig klooster, gesticht door de Kat. Koningen) – Corral del Carbón (voormalige Moorse herberg) – het standbeeld van Isabel metKatholieke Koningen Columbus die eindelijk toestemming krijgt om zijn plannen te verwezenlijken (bewijzen dat de aarde rond is) – de Capilla Real (waar de Kath. Koningen begraven liggen met dochter Johanna de Waanzinnige en schoonzoon Philips de Schone). In de sacristie van de kapel hangen schilderijen van beroemde Vlaamse meesters en je ziet er de kroon en scepter van Isabel en het zwaard van Fernando. Na de Moorse periode zijn er in de stad vele kerken en kloosters gebouwd en Karel V heeft zijn een paleis in het Alhambra laten bouwen. De rest van de dag is de groep vrij tot het vertrek naar het Alhambra, maar dat komt in een volgend blog