15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (14)

2 augustus 2016 - Tallinn, Estland

Dag 14:  Tallinn (1 aug.)

Om 9 u komt de stadsgids naar het hotel en kunnen we beginnen aan de rit langs diverse bezienswaardigheden voordat we lopend verder gaan in het centrum.

CatharinapaleisWe rijden eerst naar de villawijk Kadriorg. Mooie villa’s en velen zijn van hout en midden in de wijk ligt een groot park, aangelegd door tsaar Peter de Grote na de inname van de Baltische staten. We lopen daar door op weg naar zijn zomerpaleis genoemd naar zijn echtgenote Catharina I. (Kadriorg = Catherina’s vallei in de Estische taal). Een mooi barok paleis maar we kunnen alleen de tuin en de buitenkant bewonderen want er is nu een museum in gevestigd en het is maandag: bijna alle musea in de stad zijn gesloten (zoals bijna overal in Europa). we maken in de tuin nog een groepsfotogroepsfoto.

Je hebt hier een klein beetje uitzicht op de Oostzee en daar ligt ook de wijk Pirita waar tijdens de Olympische Spelen van Moskou de roei- en zeilwedstrijden werden gehouden. Vlakbij is  ook het monument Russalka: een engel. Een monument voor het gezonken schip dat op weg was naar Helsinki in 1893. Alle 177 bemanningsleden vonden de dood.

het songfestivalterreinEen korte rit brengt ons naar de plek waar al meer dan 100 jaar songfestivals worden gehouden. Duizenden mensen passen op het podium en vele duizenden kunnen als toeschouwer plaats nemen. Songfestivals zijn ook een manier geweest om hun nationaliteitsgevoel over te brengen.

We stappen uit in het centrum vlakbij de Russische kathedraal – het presidentieel alexander nevski kathedraalpaleis en de plek waar we een prachtig uitzicht hebben over de stad. Langzaamaan dalen we dan af naar het oude centrum o.a via de Lange Beenstraat (vroeger voor de karren) en de Korte Beenstraat (met trappen voor voetgangers). We zien een aantal kerken en zelfs de Nederlandse ambassade en uiteindelijk komen we op het plein met het stadhuis en de vele terrassen. We krijgen nog een aantal tips om de middag door te brengen zoals de winkeltjes in de Catharinasteeg (heel mooi) en een paar musea die wel open zijn.

Iedereen komt op eigen gelegenheid vroeg of laat naar het hotel terug met de tram

Dag 15: (2 aug.) vlucht naar Nederland

we gaan naar huis: propellervliegtuig voor de vlucht Tallinn - WarschauWe hebben de ochtend nog ter vrije besteding maar de meesten blijven in of rond het hotel. Een aantal neemt nog even de tram om nog wat te bekijken. Net als we de bus nemen om naar het vliegveld te rijden gaat het heel erg regenen. Bij de luchthaven wachten we dus nog even met uitstappen. We moeten zelfs nog even wachten daarna om te kunnen inchecken. We vliegen met een Poolse maatschappij dus dat betekent dat we eerst naar Warschau vliegen en daar over moeten stappen op de vlucht naar Amsterdam. De 2e vlucht heeft echter vertraging als we allemaal al in het vliegtuig zitten. Druk in Amsterdam wordt er gezegd. Uiteindelijk komen we met 1,5 u vertraging aan in Nederland en met alle we zijn in de luchtlangzaamaan acties die daar bezig zijn moeten we nog eens 1,5 u wachten op onze bagage.

Rond middernacht ben ik thuis.

Een paar dagen uitrusten en dan gaan we (mijn man – een vriend en ik) 2 weken varen door Nederland.