Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (1)

9 augustus 2016 - Wageningen, Nederland

8 aug.: Waalwijk - Vianen

Vorig jaar hebben Dirk en ik een weekje gevaren met vriend Geert en dat was ons goed bevallen. Alle 3 waren we het er over eens dat het voor herhaling vatbaar was maar deze keer niet 1 maar 2 weken. Dus na terugkomst van de reis Polen/Baltisch staten had ik een paar weken vrij gehouden. Dirk was een week op djembe-stage in de Ardennen (zoals elk jaar) en toen hij terug kwam konden we gaan inpakken voor de vaartocht.

de vogel mag ook mee en de zeilen gaan los.Op zondag al een aantal spullen naar de boot gebracht en maandagochtend de rest plus de boodschappen (een beetje vooruit denken want je hebt niet altijd een winkel of restaurant in de buurt) en de vogel en daarna konden we vertrekken. De mannen hebben bedacht dat ze een rondje Zutphen – Meppel – Almelo – Zutphen willen varen maar dan moeten we wel eerst een paar dagen richting het oosten.

Dus de eerste dag varen we vanuit Waalwijk over de Bergse Maas via Heusden en de Andelse Maas naar de sluis van Andel. Kort daarop bereiken we de Merwede en varen we langs Woudrichem (juist: waar de serie van dokter Tinus zich afspeelt) richting Gorinchem. Het water is een beetje wild en als er een snelle boot ons passeert krijgen we zelfs een golf water over het voordek en in de boot.

Het is druk bij de kleine sluis van Gorinchem want de grote sluis buiten de stad om en dan komt de sluis voor Gorinchemis een aantal weken dicht. Dat betekent dat we een aantal sluizingen moeten wachten voor we verder kunnen. In Gorinchem zijn we vaker geweest met de boot dus we varen hier door zonder verder te stoppen. De afslag naar de Linge laten we rechts liggen en we gaan verder via het Merwede kanaal.

We passeren een aantal bruggen die op afstand worden bediend en ook een spoorbrug vlakbij Arkel gaat voor ons open (als de trein voorbij is natuurlijk).

Vianen: we liggen aan de graskant zonder stroom. de hele kade ligt volOp het eind van de middag bereiken we Vianen. Hier hebben we vorig jaar (op weg naar Gouda) ook een nachtje doorgebracht aan de kade aan de rand van de stad maar vandaag ligt die helemaal vol met boten, de ene nog groter dan de andere. We besluiten dus maar om an de overkant te gaan afmeren langs het gras. Enig nadeel daarbij is dat we geen stroom hebben maar ook dat is overkom baar.

De Olympische spelen zijn aan de gang en Dirk heeft zelf een antenne gemaakt om op mijn oude laptop de wedstrijden te kunnen zien en het werkt  perfect!!

9 aug.:  Vianen – Wageningen

Dirk is altijd vroeg wakker dus koffie zetten, aankleden en we vertrekken op tijd. In grote schepen passeren ons op de LekVianen is een sluis vlakbij waar we hebben overnacht en daarna draaien we de Lek op. Een grote rivier maar met 3 grote sluizen die vaak veel tijd kosten en daar heeft de beroepsvaart meestal niet zo veel zin in en dus is het heerlijk rustig varen over de brede rivier.

Bij Hagestein is al de 1e sluis plus stuw. De stuwen doen het alleen bij heel hoog water en wij moeten deze keer lang wachten voor we de sluis inkunnen. Vaak wachten de sluismeesters op binnenvaartschepen die van verre te zien zijn of die hun komst per marifoon aankondigen en daar moet de pleziervaart op wachten.

We passeren daarna Culemborg, een oud vestingstadje, en Wijk bij Duurstede. Vanaf hier heet de rivier ineens Neder-Rijn en al snel komen we bij Amerongen bij de 2e sluis. In de rivier zijn ook diverse pontjes die beide oevers met elkaar verbinden. Onderweg zien we bij Rhenen ook het monument op de Grebbeberg waar tijdens het begin van de oorlog veel en zwaar is gevochten tussen het Nederlandse leger en de binnengevallen Duitse troepen.

we overnachten in de jachthaven van Wageningen en er is altijd wat te klussenBij Wageningen vinden het welletjes voor vandaag en varen we de jachthaven binnen voor de overnachting. Mooie plek maar helaas is de kantine op dinsdag gesloten. Maar we zijn zelfvoorzienend voor een aantal dagen dus we kunnen eten – drinken en t.v. kijken en we hebben weer stroom. De mannen klussen wat in de boot en leggen een extra stopcontact aan bij de koelkast om alle mobiele apparaten te kunnen opladen. We zijn al 2 dagen onderweg en het bevalt ons zeer. Wageningen zelf is net te ver weg om te voet naar toe te gaan dus dat bewaren we voor een andere keer.  Morgen via Arnhem naar Zutphen