15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (13)

31 juli 2016 - Tallinn, Estland

Dag 13:  Riga  - Turaida – Parnu – Tallinn (31 juli)

De reis loopt al bijna ten einde maar we hebben nog 1 hoofdstad te gaan: Tallinn. Maar dat is pas voor vanavond.

een van de 3 kastelen die voor verdediging moesten zorgenOnze eerste bezoek voor vandaag is aan Turaida in het Nationaal Park Gauja en vlakbij de stad Sigulda. Rond kwart over 10 komen we bij de ingang van het park en we hebben nog even tijd voor koffie tot om 11 u een gids met ons gaat lopen door het park naar de restanten van het kasteel. Er is in het park ook een dependance van het streekmuseum dus we zien een aantal historische gebouwen waaronder een kerkje (helaas is de zondagsdienst bezig en die duurt 1,5 u) en wat huizen waarin wat exposities zijn over o.a. archeologie en het leven vroeger. Naast het kerkje is het graf van Maija, de roos het graf van de roos van Turaidavan Turaida. Het meisje werd gedood door een officier die verliefd op haar was en met een list haar in de grot liet komen waar ze altijd afsprak met haar geliefde, de tuinman Victor. Het kasteel was gebouwd voor de bisschop van Riga in de 13e eeuw en bewoond tot eind 18e eeuw toen een blikseminslag de hele kruitvoorraad ontvlamde. In de tuin is ook nog een mooie sculpturen verzameling.

Het is druk in het park met een aantal groepen en die blijken ook nog eens te gaan lunchen waar wij ook naar toe willen. Op 10 min. rijden van het park is een restaurant met self-service maar gelukkig ook een supermarkt en een kleiner restaurant. Iedereen kan zo gelukkig toch aan wat te eten komen. Er is voor elk wat wils.

even uitwaaien in Parnu aan de kustHet regent daarna als we onderweg gaan naar Estland. Er zijn bijna alleen maar 2 baanswegen in dit gebied dus soms zie je iemand zeer gevaarlijke capriolen uithalen om een auto in te halen. We stoppen even bij de grens om de benen te strekken en dan is de volgende stop aan de kust: Parnu, de zomerhoofdstad van het land en vroeger ook een Hanzestad. Het water en de modder vooral maakte de stad tot een kuuroord. We stoppen hier om even uit te waaien en de voeten nat te maken. Er staat een stevig windje.

Dan is het nog 130 km naar de hoofdstad. Ons hotel ligt buiten het centrum maar deel van de oude stadsmuurde chauffeur biedt ons aan, nadat de koffers op de kamer staan, met de bus naar het centrum te rijden voor een eerste kennismaking met de stad en om daar een hapje te eten. Vlakbij de stadspoort vertrekt namelijk tramlijn 4 die ons tot bijna voor het hotel brengt. Bijna iedereen mee dus en we bewonderen alvast de stadspoorten – de stadsmuur – de mooie pakhuizen in de binnenstad en de prachtige gebouwen op het raadhuisplein. Het raadhuis op het plein is een van de oudste profane gebouwen (geen kerk dus) van de stad en dateert uit de 14e eeuw, maar verbouwd in latere eeuwen

alles in stijlEen heerlijke eerste kennismaking en ikzelf besluit te gaan eten in de Olde Hanse, een oud Gildehuis waar nog in middeleeuwse stijl wordt gegeten en gedronken. Geen elektrisch licht binnen maar kaarsen en de jongens en meiden van de bediening lopen in gepaste kledij. Er staat zelfs beer op het menu maar ik houd het bij een bordje met een paar soorten vis en eitjes en 2 heerlijke hompen brood.

Morgen gaan we met de stadsgids de hoofdstad verkennen en overmorgen gaan we weer terug naar Nederland

1. Jettie h. van den boom:
    12 augustus 2016
    hi tonny, prachtig hoe je het verwoordt. ik wilde je een email sturen over iets anders. reageer je?
  2. Tonny:
    25 augustus 2016