15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (11)

29 juli 2016 - Riga, Letland

Dag 11:  Klaipeda – Kruisheuvel – Rundale paleis – Riga  (29juli)

We gaan vandaag weer de grens over maar dat is pas net na de middag. Eerst rijden we weer een stuk naar het westen, richting Kaunas, en bij de afslag naar het noorden stoppen we bij een benzinestation met koffiehoek. Wij zijn niet de enigen, op een gegeven moment staan we er met 4 bussen. Gelukkig een aantal koffiezetapparaten en de meesten kopen hier ook wat voor de lunch. Er zijn nog steeds maar weinig gelegenheden onderweg waar je kunt lunchen.

De KruisbergVlakbij Siauliai ligt op een heuveltje (20 m hoog) de Kruisberg: er staan zo’n 15.000 grote en 40.000 kleine kruisen. Vroeger een doorn in het oog van de Sovjet Unie die de heuvel 4 keer met de grond gelijk maakte. De mensen kwamen echter steeds met kruisen terug en later hebben ze het maar gedoogd. Het was hun gevoel van het Litouwse nationalisme wat hen steeds liet terugkeren. Sinds de onafhankelijkheid is het een nationaal heiligdom en drommen mensen komen er dagelijks kijken en bruidjes laten zich hier fotograferen. Wij gaan dus ook even de heuvel op en verwonderen ons over de grote hoeveelheid grote en kleine kruisen.

We zijn hier vlakbij de grens met Letland (je ziet alleen nog maar een bord met de prachtig paleis, architect ontwierp ook de hermitage in St. petersburgnaam van het land) en kort daarop bereiken we het barokke zomerpaleis Rundale, een van de mooiste paleizen van de Baltische Staten en de architect was dezelfde als die van het winterpaleis in de hermitage van St. Petersburg. De bouw stopte in de 18e eeuw omdat de hertog in ongenade was gevallen maar Tsaar Peter III laat de bouw hervatten. En achter het paleis ligt een prachtige tuin. We zien een aantal mooie zalen en velen in elke kamer een replica van de vroegere kachelshebben Delftsblauwe kachels in de hoek staan. De zomers zijn niet altijd even warm in deze streek. In de Sovjettijd is dit paleis gebruikt als school maar bijna alles is nu gerestaureerd. We kijken dus onze ogen uit in de prachtige zalen.

Het hotel in Riga ligt in de buurt van de haven, niet ver van de Jugendstilwijk. De chauffeur brengt ons (zij die willen en niet in het restaurant van het hotel eten)’s avonds naar het centrum van de stad. Zo kunnen we alvast een eerste blik werpen op al het moois in het centrum: sommige huizen zijn weer steen voor steen opgebouwd en pronken in volle glorie in de stad. 's avonds nog even Riga in als eerste kennismakingEr is ook hier weer een muziekfestival bezig in het centrum en een deel van de groep heeft zelfs nog staan dansen op het plein. We kunnen met de tram tot bijna bij het hotel komen maar met 4 personen in een taxi is het zelfs goedkoper.

Morgen gaan we de stad echt verkennen. Eerst met een stadsgids en later is de middag ter vrije besteding